WPŁYW CODZIENNEGO CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA

WPŁYW CODZIENNEGO CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA

„Dom, gdzie znajduje się książka jest przybytkiem słońca”

 Kornel Makuszyński

 

            „Jeśli nie damy dziecku zabawek, będzie się bawiło kamykami i patykami. Jeśli nie damy mu książki – samo po nią nie sięgnie. Na początku wystarczy, byśmy pozwolili dziecku poczuć radość słuchania, a potem czytania, wówczas będzie garnęło się do lektury, wyciągało po książkę ręce, domagało się jej każdego dnia. Jeśli dziecko będzie obcowało z pięknymi książkami, takimi, które porywają i zachwycają, które kuszą oryginalnością szaty graficznej, z książkami kunsztownie wydanymi i skłaniającymi do refleksji, wówczas będzie wzrastało w żywiole prawdy, piękna i dobra, bogate wewnętrznie, otwarte, szczęśliwe, zdolne do rozumienia siebie i innych, do wzięcia odpowiedzialności za własne życie i pokierowania nim na miarę rozbudzonych marzeń, pragnień, tęsknot i nadziei.” Grzegorz Leszczyński, Profesor Uniwersytetu Warszawskiego, kierownik Zakładu Literatury Popularnej, Dziecięcej i Młodzieżowej na Wydziale Polonistyki.

Naturalną formą kontaktu dziecka z książką jest codzienny rytuał czytania. Czytanie książek jest zatem jedną z pierwszych inwestycji w rozwój naszego dziecka. A oto najważniejsze zalety czytania wpływające na rozwój dziecka.

Dziecko 0-3 lata

  • Wspólne czytanie buduje więź emocjonalną rodzica z dzieckiem, tworzy poczucie bliskości i bezpieczeństwa.
  • Oglądanie ilustracji usprawnia koordynację wzrokowo-ruchową i stymuluje wzrok dziecka.
  • Kilkuminutowe czytanie spokojnym głosem uspokaja dziecko, pozwala budować poczucie przewidywalności i przynależności do wspólnoty rodzinnej.
  • Poprzez czytanie dziecko uczy się kojarzyć fakty, wnioskować i zestawiać przyczynę ze skutkiem.
  • Codzienne czytanie wspomaga rozwój mowy poprzez przyswajanie intonacji i melodii języka.
  • Czytanie dostarcza wiedzy o otaczającym świecie, ludziach i przedmiotach.
  • Literatura dostarcza wzorców osobowych, uczy jak mówić o swoich potrzebach i oczekiwaniach wobec innych.

Dziecko 3-6 lat

  • Czytanie książek rozwija myślenie, pamięć i mowę dziecka.
  • Poprzez czytanie dziecko zdobywa wiedze o sobie i otaczającym je świecie oraz rozwija kompetencje poznawcze.
  • Książki pomagają dzieciom poznawać i nazywać emocje swoje i innych osób, a także rozróżniać świat zewnętrzny od świata odczuć i wrażeń.
  • Czytanie uczy wyrażania emocji oraz radzenia sobie z nimi.
  • Czytanie jest dla dziecka czasem relaksu i reguluje emocje z całego dnia.
  • Bohaterowie książkowi dają dzieciom nowe wzory osobowe oraz wskazówki, jak postępować w różnych sytuacjach.
  • Czytanie z rodzicem rozwija w dziecku zainteresowanie literami i słowem pisanym oraz rozbudza w nim gotowość do nauki samodzielnego czytania.
  • Czytanie rozwija kreatywność i wyobraźnię dziecka, uczy wyciągania wniosków, porównywania faktów i znajdowania rozwiązań.
  • Książka jest świetnym pretekstem do rozmowy z dzieckiem i wyprawy do miejsc związanych z jej tematem.
  • Książki pomagają oswoić trudne tematy, uczą komunikować potrzeby i pokonywać lęki.

Dziecko 6-10 lat

  • Wspólne czytanie ułatwia poznanie nowej rzeczywistości jaką jest edukacja szkolna.
  • Książki pozwalają rozwijać hobby, zainteresowania i zaspokoić ciekawość dziecka w każdej dziedzinie.
  • Czytanie ułatwia przyswajanie wiedzy i zapamiętywanie.
  • Czytanie wzbogaca słownictwo, rozwija umiejętność swobodnego wypowiadania się i myślenia.
  • Wspólne czytanie wzmacnia relację rodzica z dzieckiem, rodzicowi pomaga zrozumieć emocjonalny i społeczny rozwój swojego dziecka i nadać mu właściwy kierunek.
  • Czytanie rozbudza i kształtuje wrażliwość emocjonalną, daje wewnętrzną siłę do radzenia sobie z trudnościami i regulowania własnych emocji.
  • Czytanie rozwija osobowość dziecka i poczucie własnej wartości.
  • Dzięki historiom książkowym i ich bohaterom dziecko uczy się rozumienia własnej osoby i oceniania swojego zachowania z moralnego punktu widzenia.

Czytelnictwo zaczyna się od kołyski. Dobrze dobrane książki rozwijają umysł dziecka
i jego emocje. Kształtują kompetencje językowe i zakorzeniają w kulturze. Przy mądrym wsparciu dorosłego literatura dziecięca staje się wspaniałym przewodnikiem pomagającym młodemu „czytelnikowi” odkrywać otaczający go świat, rozbudza jego wyobraźnię i inspiruje do twórczego działania.

Publikacje dla dzieci rekomendowane przez: Fundacja „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”, CzasDzieci.pl, Instytut Książki, np.:

„Pucio i ćwiczenia z mówienia, czyli nowe słowa i zdania” Nasza Księgarnia

„Ja Bobik czyli prawdziwa historia o kocie, który myślał, że jest królem” Nasza Księgarnia

„Pan Kuleczka” Media Rodzina

„Co wypanda a co nie wypanda”  wyd. Dwie Siostry

„Myszka” wyd. Bajka

„Koala nie pozwala” wyd. Bajka

„Miś Uszatek” wyd. Nasza Księgarnia

„Mirabelka” wyd. Zielona Sowa

„Mały atlas ptaków Ewy i Pawła Pawlaków” wyd. Nasza Księgarnia

„Cuda wianki” wyd. Egmont

„Basia i zwierzaki” (oraz inne w serii) wyd. Egmont

„Być jak tygrys” wyd. Ezop

„Prawie się nie boję” wyd. Ezop

„Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” wyd. Poradnia K

Biografia:

  1. Grzegorz Leszczyński „Książka połączeni”, Kraków 2018
  2. https://calapolskaczytadzieciom.pl/
  3. Truskolaska J., „Wychować miłośnika książki czyli czytelnictwo i okolice”, Tychy 2007
  4. A. Jakubowicz, K. Lenartowska, M. Plenkiewicz, „Czytanie w początkowych latach edukacji”, Bydgoszcz 1999.

Opracowanie: I. Wójcik, M. Grosiak

jj
Skip to content