Roczny plan pracy Przedszkola Publicznego nr 3
na rok szkolny 2023/2024
„Duży i mały, to sportowiec doskonały”
– wspieranie i rozwijanie aktywności fizycznej przedszkolaków
MOTTO:
„Każdy rodzaj sportu niesie ze sobą bogaty skarbiec wartości.
Ćwiczenie uwagi, kształcenie woli, wytrwałości, odpowiedzialności,
znoszenie trudu i niewygód, duch wyrzeczenia i solidarności,
wierność obowiązkom – to wszystko należy do cnót sportowca.”
Arkadiusz Gołaś
Opracował zespół w składzie:
- Dyrektor mgr Wioleta Chołast
- mgr Lidia Mączka
- mgr Ewa Kalita
- mgr Milena Dziubak
Plan zaopiniowany pozytywnie
Uchwałą Rady Pedagogicznej nr 5/2023/24 z dnia 31.08.2023r.
Zawartość planu rocznego na rok szkolny 2023/2024
Wstęp
Podstawa prawna
1. Cele priorytetowe przedszkola na rok szkolny 2023/2024
2. Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań
2.1. Zadania wynikające z wniosków z diagnozy pracy przedszkola
2.2. Zadania wynikające z wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola w roku szkolnym 2022/2023
2.3 Zadania wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024
3. Realizacja zadań wynikających z działalności statutowej przedszkola
3.1 Udział dzieci i nauczycieli w konkursach, przeglądach
3.2 Organizacja imprez i uroczystości
3.3 Współpraca ze środowiskiem lokalnym
3.4 Przydział zadań i zajęć dodatkowych nauczycielom
3.5 Zespoły zadaniowe nauczycieli
Wstęp
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2022/2023. Roczny plan pracy uwzględnia ponadto:
– kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEiN na rok szkolny 2023/2024
– wnioski sformułowane na posiedzeniu rady pedagogicznej kończącym rok szkolny 2022/2023
– diagnozę potrzeb i zainteresowań
– oczekiwania rodziców względem przedszkola
– treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego
– treści podstawy programowej oraz statutu przedszkola.
Podstawa prawna
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ustalone na rok 2023/2024
Wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Przedszkola Publicznego nr 3 w Łęcznej w roku szkolnym 2022/2023
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Rozporządzenie z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego
Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek
Rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
Rozporządzenie MEN z dnia z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (…)
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych
Rozporządzenie MENiS z dnia 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
Rozporządzenie MEN z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki
Rozporządzenie MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.
1. Cele priorytetowe przedszkola na rok szkolny 2023/2024
Wnioski wynikające z diagnozy pracy przedszkola | Wnioski wynikające z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola | Kierunki polityki oświatowej państwana rok szkolny 2023/2024(w zakresie dotyczącym przedszkoli): |
w przedszkolu przez nauczycieli specjalistów oraz nauczycieli grup. |
i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrzprzedszkolnej,a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzii materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji. |
2. Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań
2.1. Zadania wynikające z wniosków z diagnozy pracy przedszkola
2.2. Zadania wynikające z wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola w roku szkolnym 2022/2023
Wniosek z nadzoru:Prawidłowo organizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną. | |||
Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
| Zorganizować wsparcie w ramach WDN w zakresie: organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu z uwzględnieniem aspektów prawnych oraz w zakresie opracowania dokumentów tj.: IPET, WOPFU. |
| A.DybichW. RudzińskaJ. Duda |
Zadania wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024
Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy | ||||||
Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | ||||
Europa | ||||||
1. | „Dziecięca literatura europejska”- zapoznanie z bajkami wybranych państw europejskich. Wykorzystanie przez nauczycieli bajek opublikowanych na blogu: „Z bajką przez świat” https://zbajkaprzezswiat.blogspot.com/p/bajka-europejska_30.html lub publikacji książkowych. | W ciągur. szkolnego | Nauczyciele grup | |||
2. | „Moja angielsko-hiszpańska przygoda” – projekt edukacyjny. | W ciągur. szkolnego | I. Walenciuk | |||
3. | „Teatrzyk bliżej dzieci” – innowacja pedagogiczna. Cykliczne przedstawienie bajek w języku angielskim. | W ciągur. r. szkolnego | I. Walenciuk | |||
4. | Obchody „Europejskiego Dnia Języków Obcych” we współpracy z lektorem szkoły językowej. | 26.09.2023 | I. Walenciuk | |||
Polska | ||||||
1 | „Rocznica walki o most lubelski” – udział w uroczystości z w/w okazji. Poszerzenie wiedzy o historii regionu i miasta. Rozwijanie aktywności w życiu społeczności lokalnej. Kształtowanie odpowiedniego zachowania w czasie uroczystości. | Wrzesień | B. Drygiel | |||
2 | Uroczysta akademia w ramach obchodów rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości – wspólne śpiewanie hymnu narodowego. Udział w akcji MEiN: „Szkoła do hymnu”. | Listopad | Koordynator:M. DziubakB. BrzezickaNauczyciele grup | |||
3 | Zapoznanie dzieci z wybranymi symbolami związanymi z regionami Polski ukrytymi w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. „Wars i Sawa”, „Bazyliszek”, „O warszawskiej syrence”, „Smok wawelski”. | W ciągur. szkolnego | Nauczyciele grup | |||
4 | „Warszawa – stolica Polski”: zapoznanie z obecną stolicą Polski i stolicami historycznymiz wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów edukacyjnych, publikacji książkowych. | Maj | Nauczyciele grup | |||
5 | Realizacja tematyki tygodniowej: „Polska moja ojczyzna”. | Maj | Nauczyciele grup | |||
6 | Obchody „Dnia flagi”. Utrwalenie polskich symboli narodowych, kształtowanie poczucia szacunku do symboli narodowych. | Maj | Koordynator:Ewa Góźdż |
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci | |||
Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny | |||
1 | Przeprowadzenie zebrania z rodzicami, otwierającego nowy rok szkolny. Zapoznanie m.in. z programami wychowania przedszkolnego przyjętymi w przedszkolu oraz podstawą programową wychowania przedszkolnego. Zakreślenie obszarów współpracy przedszkola z rodzicami. | Wrzesień | Wychowawcy grup |
2 | Zapoznanie z założeniami rocznego planu pracy przedszkola i wzajemnymi potrzebami w zakresie współpracy. | Wrzesień | Wychowawcy grup |
3 | Poznanie opinii rodziców na temat przedszkola i potrzeb w zakresie współpracy oraz możliwości wsparcia przedszkola ze strony rodziców (ankieta) | Wrzesień | Koordynator:B. Drygiel,I. WójcikE. Góźdź |
4 | Współdziałanie z rodzicami w zakresie ujednolicania oddziaływań przedszkola i środowiska rodzinnegow wychowaniu i edukacji dzieci przedszkolnych poprzez systematyczne informowanie o postępachi trudnościach dzieci. | W ciągur. szkolnego | Wychowawcy grup |
5 | Opracowanie gazetek ściennych / cyfrowych dla rodziców dotyczących wychowania i wiodących kierunków pracy w przedszkolu / tworzenie folderów z zakresu psychologii, pedagogiki, porad wspomagających rodziców w procesie wychowania i edukacji dzieci. | Wrzesień-czerwiec | NauczycieleNauczyciele specjaliści |
6 | Włączenie rodziców w praktyczną realizację działań przedszkola: pomoc w organizacji kącików tematycznych, organizację uroczystości, konsultacje w sprawie wyboru tematyki warsztatów dla rodziców, umożliwienie rodzicom wyrażenia opinii w sprawach organizacyjnych. | Całyr. szkolny | Nauczyciele grup |
7 | Zapraszanie rodziców na spotkania z przedszkolakami, organizowanie wycieczek do miejsc pracy rodziców (doradztwo zawodowe). | Całyr. szkolny | Nauczyciele grup |
8 | Organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami: psychologiem, logopedą, terapeutą pedagogicznym lub pedagogiem specjalnym. | W razie potrzeb | Nauczyciele grup |
9 | Zachęcanie rodziców do korzystania ze wspomagania organizowanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną | W razie potrzeb | Nauczyciele grup |
10 | Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami, na posiedzeniach rady pedagogicznej, w celu ustalenia działań i profilaktyki. Zasięgnięcie opinii o funkcjonowaniu dziecka od nauczycieli prowadzących grupę do której uczęszczało wcześniej (jeśli to miało miejsce). | Całyr. szkolny | Nauczyciele grup |
11 | Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnychw ramach tzw. „godziny dostępności”. | W razie potrzeb | Nauczyciele grup |
12 | Zorganizowanie zajęć otwartych dla rodziców w każdej grupie:grupa I: M. Grosiak / marzecI.Wójcik / lutygrupa II: E. Kalita / styczeńgrupa III: M. Dziubak / styczeńB. Brzezicka / marzecgrupa IV: L. Mączka / październikE. Góźdź / kwiecieńgrupa V: B. Drygiel / listopadjęz. angielski: I. Walenciuk / marzec | Wg harmonogramu zajęć otwartych | Nauczyciele wszystkich grup |
13 | Wspólne organizowanie nauczycieli wraz z rodzicami uroczystości i imprez zaplanowanych w „Kalendarzu świąt i uroczystości”. | Całyr. szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
14 | Udział w akcji: „Dzieci uczą rodziców” https://edu.crl.org.pl/ mającej na celu wsparcie procesu edukacji najmłodszych, a także zachęcenie ich do rozmowy z rodzicami na tematy będące przedmiotem zajęć opracowanych przez organizatorów. | Wrzesień-maj | Koordynator: Ewa Kalita |
Kształtowanie u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra | |||
1 | Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu na sali i poinformowanie rodziców o obowiązującym kodeksie w wybrany przez nauczyciela sposób (informacja na stronie internetowej/zdjęcie kodeksu/gazetka ścienna). Motywowanie dzieci do respektowania zasadi kształtowanie umiejętności samokontroli. | Wrzesień | Nauczyciele grup |
2 | Stwarzanie przyjaznego klimatu w grupie, sprzyjającego okazywaniu troskliwości i zainteresowania koleżanką /kolegą z grupy np. organizacja urodzin dzieci w grupie, utrzymywanie kontaktu z nieobecnym chorym dzieckiem poprzez komunikator Skype/pisanie listów, zachęcanie dzieci do wysyłania pocztówek do przedszkola/grupy przedszkolnej z miejsc odwiedzanych przez przedszkolaki ze swoimi rodzinami podczas wakacji. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
3 | Wykorzystanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktuz pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
4 | Dostarczanie dzieciom literackich wzorów postępowania ludzi dobrych, prawdomównych. Zachęcanie dzieci do poszukiwania takich osób w swoim najbliższym otoczeniu. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
6 | Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np.– „Onko Mikołaj”– „Dzień Piżamy” | GrudzieńPaździernik | Koordynator:I. Wójcik,M. GrosiakE. Kalita |
7 | Spotkanie z Mikołajem – przedstawienie historii życia biskupa z Mirry jako ponadczasowego wzoru dobroczynności | Grudzień | Koordynator:I.WalenciukNauczyciele grup |
8 | Zorganizowanie akcji na rzecz schroniska – niesienie pomocy potrzebującym zwierzętom, nauka właściwego zachowania wobec nich. Dokarmianie ptaków zimą w przedszkolnym ogrodzie. | Styczeń | Koordynator:B. BrzezickaM. Dziubak |
9 | Zbiórka nakrętek/makulatury i przekazanie na wybrany cel dobroczynny. | Cały rok szkolny | Koordynator:B. Drygiel |
10 | Obchody wybranych świąt z „Kalendarza świąt nietypowych” nawiązujących do wartości dobra w życiu człowieka. | Cały rok szkolny | Koordynator:I.Walenciuk |
11 | Informowanie rodziców na bieżąco np. w formie postów o działaniach przedszkola na rzecz wspierania rodziny. | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
12 | Wprowadzenie programu autorskiego „Mamy dobre maniery”. | Listopad – maj | M. GrosiakI. Wójcik |
Diagnoza potrzeb rozwojowych dzieci i ich wspieranie | |||
Potrzeba bezpieczeństwa | |||
1 | Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez przestrzeganie procedur/instrukcji obowiązujących w przedszkolu oraz odpowiedzialną postawę wszystkich pracowników przedszkola.Zapoznanie nowych pracowników z dokumentami/bieżąca aktualizacja dokumentów. | Cały rok szkolny | Nauczyciele/pracownicy obsługi wszystkich grupDyrektor |
2 | Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapoznanie rodziców przedszkolaków z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu m.in. przyprowadzania i odprowadzania dzieci; zakazie odbierania dzieci przez opiekunów pod wpływem alkoholu. Zamieszczenie procedur na stronie internetowej przedszkola. | Podczas pierwszego spotkaniaz rodzicami | Nauczyciele wszystkich grupDyrektor |
3 | Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapewnienie kanału szybkiej komunikacji na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie prawni przedszkolaków. Uwrażliwienie rodziców na konieczność niezwłocznej aktualizacji numeru kontaktowego w przypadku jego zmiany. | Podczas pierwszego spotkania z rodzicami | Nauczyciele wszystkich grup |
4 | Rozpoznanie sytuacji domowej wychowanków oraz diagnozowanie jej pod kątem potencjalnych zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego dziecka | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
5 | Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez organizację wycieczki po budynku przedszkola – zapoznanie z układem pomieszczeń, zasadami korzystania z szatni przedszkolnej, łazienki. Przypomnienie dzieciom o zakazie samowolnego wyjścia z sali przedszkolnej. | wrzesień | Nauczyciele wszystkich grup |
6 | Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom na placu przedszkolnym – zapoznanie ze sposobem korzystaniaz urządzeń. Niezwłoczne zgłaszanie przez nauczycieli i pracowników obsługi usterek/konieczności napraw sprzętu | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
7 | Nabywanie przez dzieci umiejętności właściwych zachowań w sytuacji zagrożenia – zapoznanie z zasadami bezpiecznej ewakuacji. Przeprowadzenie próbnej ewakuacji z udziałem straży pożarnej | wrzesień | Nauczyciele wszystkich grup |
8 | Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi i sposobami wzywania pomocy w przypadku choroby, pożaru, wypadku | wrzesień | Nauczyciele wszystkich grup |
9 | Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego spaceru z wykorzystaniem węża spacerowego i kamizelek odblaskowych. Utrwalenie zasady nie oddalania się bez wiedzy nauczycieli | wrzesień-październik | Nauczyciele wszystkich grup |
10 | Uwrażliwienie dzieci na zagrożenia, które mogą im towarzyszyć w drodze do przedszkolu i domu. Spacer po okolicy. Wycieczka do miasteczka ruchu drogowego, na pobliskie skrzyżowanie, obserwacja przejścia dla pieszych. | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
11 | Przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo w kontaktach z nieznajomymi.Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych. Kształtowanie nawyku przezwyciężania w sobie chęci skorzystania z oferowanych przez nieznajomych korzyści. | Wybrany miesiąc | Nauczyciele wszystkich grup |
12 | Poszerzanie wiedzy dzieci z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej – spotkanie z ratownikiem medycznym. | maj | Koordynator:B. BrzezickaM. Dziubak |
13 | „Dzień praw dziecka” w przedszkolu. Dbałość o przestrzeganie praw dzieci w przedszkolu, w tym prawo do bezpiecznej nauki i zabawy. | listopad | Nauczyciele wszystkich grup |
14 | Bezpieczne ferie zimowe/bezpieczne wakacje: poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata – zachowanie dzieci podczas burzy | Styczeń/lutymaj/czerw. | Nauczyciele wszystkich grup |
Potrzeba poznawcza | |||
1 | Realizacja zadań przedszkola wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.Wskazanie reprezentatywnych sposobów wykonania zadań przedszkolu przez nauczycieliw sprawozdaniu z pracy dydaktyczno – wychowawczej | Cały rok szkolnyNarada podsumowuj-ąca rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
2 | Codzienne uwzględnianie w pracy warunków i sposobów realizacji wskazanych w podstawie programowej dotyczących m.in. aranżacji sali, codziennego organizowania zajęć na świeżym powietrzu, organizacji zabaw, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia. | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
3 | Diagnozowanie i analizowanie osiągnięć dzieci w poznawczej sferze rozwoju.Analizowanie nabytych umiejętności dziecka, samodzielności oraz podejmowanej aktywności na rzecz własnego rozwoju. | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
4 | Rozwijanie dziecięcych zainteresowań poprzez organizację dni tematycznych w przedszkolu, zapraszanie hobbystów, przedstawicieli różnych zawodów oraz organizację wyjść i wycieczek | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
5 | Przygotowanie w salach kącików zainteresowań m.in.: przyrodniczego, plastycznego, muzycznego, innych i zaangażowanie w ich organizację rodziców dzieci. | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
6 | Organizacja kącików do zabaw tematycznych oraz tematycznych wystaw książek podczas realizacji tematów kompleksowych. | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
7 | Inspirowanie dzieci do zabaw tematycznych odpowiednio do sytuacji okolicznościowych lub realizowanych tematów kompleksowych. | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
8 | Realizacja innowacji pedagogicznej „Odkrywanie świata dzieci – Plan daltoński w kolorach” | Cały rok szkolny | Koordynator: Ewa Kalita |
9 | Udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Gramy Zmysłami”. | październik – maj | Koordynator:M. Dziubak |
Potrzeba kontaktu emocjonalnego i społecznego / potrzeba przynależności | |||
1 | Zajęcia adaptacyjne w przedszkolu. | Sierpień | Nauczyciele grupM. GrosiakI. WójcikB. BrzezickaM. Dziubak |
2 | Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślanie wartości przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem. | Wrzesień | Nauczyciele wszystkich grup |
3 | Przeprowadzenie warsztatów na temat emocji przez psychologa w każdej grupie wiekowej na temat relacji w grupie przedszkolnej. | Wg planu pracy psychologa | Psycholog |
4 | Budowanie poczucia bliskości i bezpieczeństwa w grupie dzięki zabawom integracyjnym/z wykorzystaniem metody KLANZA. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
5 | Ograniczenie zachowań agresywnych w przedszkolu – zajęcia przeprowadzone przez pedagoga specjalnego/psychologa. | Wg planu pracy specjalistów | psycholog/pedagog specjalny |
6 | Rozwijanie wiedzy rodziców na temat przyczyn i sposobów niwelowania zachowań agresywnych wśród dzieci poprzez spotkania informacyjne i rozmowy indywidualne z pedagogiem specjalnym/psychologiem. | Wg planu pracy specjalistów | psycholog/pedagog specjalny |
7 | „Czas relacji, czyli wspieranie rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka” z wykorzystaniem elementów pomocy TUS Węglarz i Bentkowskiej | W miarę potrzeb | Ewa Kalita |
Potrzeba akceptacji i uznania, kształtowania poczucia własnej wartości | |||
1 | Rozwijanie postawy asertywności wśród dzieci oraz umiejętności szukania pomocy w sytuacjach trudnych. | W ciągur. szkolnego | Nauczyciele grupPsycholog |
2 | Dbałość o zdrowie psychiczne dzieci poprzez organizowanie zabaw relaksacyjnych i wyciszających, wprowadzenie elementów bajkoterapii, muzykoterapii, czytanie dzieciom literatury terapeutycznej, korzystanie z „Kącika relaksacji/wyciszenia”. | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup |
3 | Nauka rozwiązywania konfliktów przez dzieci – warsztaty psychologiczne. | W ciągur. szkolnego | Psycholog |
4 | Pełnienie przez dzieci dyżurów – ustalenie wspólnie z dziećmi zasad wyboru dyżurnych oraz sposobu realizacji zadań dyżurnego. | W ciągur. szkolnego | Nauczyciele grup |
5 | Udział w „Ogólnopolskim Dniu Głośnego Czytania” – czytanie dzieciom książek o przyjaźni i budowaniu relacji społecznych (np. „Edzio i przyjaciele” Astrid Desbordes, „Przestańcie się kłócić” Pellissier Caroline , Aladjidi Virginie, „Mogę grać z wami?” Willems Mo, „Oskar i rzeczy” Kivirahk Andrus , „Jesteś moim przyjacielem”/”Przyjaciele na zawsze” Engler Michael). | wrzesień | Koordynator:Milena Dziubak |
Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz-i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecii wsparcia rodziny | |||
Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
1 | Podział zadań związanych z diagnozowaniem dzieci: obserwacje „przesiewowe” – nauczyciele, pogłębione – specjaliści wg zasady:– logopeda: mowa/mutyzm wybiórczy/dzieci obcojęzyczne– pedagog specjalny: objawy niedostosowania społecznego/dzieci z rodzin dysfunkcyjnych– psycholog: obszar emocjonalny rozwoju dziecka. | Cały rok szkolny | DyrektorNauczycieleNauczyciele specjaliści |
2 | Przeprowadzenie obserwacji/diagnozy wstępnej w oparciu o arkusze będące składową programu wychowania przedszkolnego. | wrzesień-październik | Nauczyciele grup |
3 | Badanie rozwoju mowy przez logopedę.Badania psychologiczne/badania prowadzone przez pedagoga specjalnego/psychologa w ramach „diagnozy pogłębionej”. | Listopad/kwiecień/czerwiec | PsychologPedagog specjalny |
4 | Formułowanie wniosków z obserwacji/diagnozy wstępnej oraz końcowej – określenie mocnychi słabych stron grupy. | Październik/kwiecień | Nauczyciele grup we współpracy ze specjalistami |
5 | Współpraca nauczycieli ze specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu – ustalenie zasadi harmonogramu współpracy. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup we współpracy ze specjalistami |
6 | Informowanie rodziców o postępach/ewentualnych problemach rozwojowych wychowanków. Organizacja konsultacji dla rodziców w formie porad indywidualnych/warsztatów/konsultacji. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
7 | Zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych podczas bieżącej pracy z dziećmi. | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grupNauczyciele specjaliści |
8 | Prace powołanych zespołów do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej:– planowanie pracy,– prowadzenie i dokumentowanie zajęć rewalidacyjnych,– organizowanie spotkań z rodzicami i specjalistami,– podsumowanie wyników pracy. | Wg harmonogramu zespołu | Zespołu ds. ppp |
9 | Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej we wszystkich formach wskazanychw rozporządzeniu ws. ppp tj:
| Cały rok szkolny | DyrektorNauczyciele grupNauczyciele specjaliści |
10 | Doskonalenie wewnętrznych procedur i narzędzi do organizowania, udzielania i dokumentowania udzielanej dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego. | Cały rok szkolny | DyrektorNauczyciele grupNauczyciele specjaliści |
Współpraca z podmiotami działającymi na rzecz wsparcia rodziny | |||
1 | Nawiązanie współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Łęcznej w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań. Opracowywanie informacji na temat dzieci przez nauczycieli na potrzeby opracowywanych przez poradnię opinii/orzeczeń. | W ciągu roku szkolnego | Dyrektor |
2 | Współpraca z instytucjami szkoleniowymi/metodykami – przeprowadzenie warsztatów dla nauczycieli podnoszących ich kompetencje w zakresie współpracy z rodzicami/zasad udzielania wsparcia rodzinie/reagowania w sytuacjach trudnych i kryzysowych oraz przeprowadzanie warsztatów dla rodziców. | W ciągu roku szkolnego | Dyrektor |
3 | Współpraca z Powiatową Komendą Policji w Łęcznej – współpraca z policją w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej, włączenie się policji w działalność profilaktyczną przedszkola. | W razie potrzeb | DyrektorWszyscy nauczyciele |
4 | Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Łęcznej – współpraca z asystentami rodziny, pomoc uprawnionym rodzicom w uzyskaniu dofinansowania dożywiania w przedszkolu i innych form pomocy. | W razie potrzeb | DyrektorNauczyciele grup |
6 | Powiatowe Centrum Pomocy w Rodzinie – współpraca z centrum i opiekunami dzieci w przypadku uczęszczania do przedszkola dzieci objętych pieczą zastępczą. | W razie potrzeb | DyrektorPedagog specjalny |
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzii materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji. | |||
Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
1. | Diagnoza potrzeb szkoleniowych nauczycieli w zakresie rozwijanie umiejętności metodycznychw zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnychw procesach edukacyjnych. | wrzesień | Lider WDN |
2. | Bezpieczne korzystanie z Internetu „Dzień bezpiecznego Internetu” – inicjatywa mająca na celu informowanie o zagrożeniach płynących z sieci oraz promowanie bezpieczeństwa informatycznego. | luty | Koordynator:Ewa Kalita |
3. | Udział w projekcie: „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – wykonywanie zadań z poszczególnych modułów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych/warsztat literackie on-line/sprawozdawczość na stronie www.mac.pl/malymis | Wg harmonogramu projektu | M. GrosiakI. Wójcik |
4. | Planowanie zajęć z zakresu podstaw kodowania z wykorzystaniem maty do kodowania, dywanu interaktywnego. | Wg. potrzeb | Nauczyciele |
5. | Wybór optymalnej formy kształcenia na odległość w przypadku konieczności wprowadzenia edukacji zdalnej, w porozumieniu z rodzicami:nauczanie w formie konsultacji wspomaganej komputerem,korespondencyjnej wymiany materiałów szkoleniowych i prac kontrolowanych oraz konsultowania się dziecka z nauczycielem różnymi sposobami (telefon, poczta elektroniczna, Skype),wymiana informacji miedzy nauczycielem, a rodzicem z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, przesyłanie zadań/ propozycji jako posty,tworzenie poczty grupowej. | W razie potrzeb | Dyrektor |
6. | Zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych dzieci poprzez przestrzeganie zapisów „Polityki bezpieczeństwa danych osobowych” m.in. przechowywanie danych w bezpiecznym miejscu, przetwarzania danych w zakresie nadanym upoważnieniom. | Cały rok szkolny | DyrektorNauczyciele |
7. | Wykorzystanie TIK na zajęciach indywidualnych i grupowych, w szczególności wykorzystanie programu multimedialnego mTalent. | Cały rok szkolny | A.Dybich |
8. | Przygotowywanie prezentacji interaktywnych z języka angielskiego i hiszpańskiego. | Cały rok szkolny | I.Walenciuk |
3. Realizacja zadań wynikających z działalności statutowej przedszkola
3.1 Udział dzieci i nauczycieli w konkursach, przeglądach
1. Udział w konkursach organizowanych przez instytucje zewnętrzne: plastycznych, muzycznych, recytatorskich, przyrodniczych i ekologicznych.
Korzystanie z bazy konkursów na stronach:
https://blizejprzedszkola.pl/konkursy
https://konkursydladzieci.eu/
3.2.Organizacja konkursów przez przedszkole:
– „W krainie pluszowego misia” Międzyprzedszkolny Przegląd Poezji Dziecięcej
– koordynator: Ewa Kalita, Ilona Wójcik, Irmina Walenciuk / listopad 2023r.
– „Duży i mały, to sportowiec doskonały” – X Międzyprzedszkolna Olimpiada Sportowa czerwiec 2024r.
– koordynator: Wioleta Chołast, Ewa Kalita, Monika Grosiak; wszystkie nauczycielki / czerwiec
– „Moja rodzinka żyje zdrowo” – Międzyprzedszkolny Konkurs Plastyczny
– koordynator: Bożena Brzezicka, Milena Dziubak / marzec
– „Ruch to zdrowie – każdy przedszkolak Ci to powie” – Międzyprzedszkolny Konkurs fotograficzny
– koordynator: Ewa Kalita, Irmina Walenciuk / I półrocze
3.2 Organizacja imprez i uroczystości
Lp. | Nazwa imprezy/uroczystości | Termin realizacji | Uwagi | |
1. | Dzień Kropki | 15.09.2023 | Koordynator: E. Kalita | |
2. | Dzień Przedszkolaka | 20.09.2023 | Koordynator:B. Brzezicka, M. Dziubak | |
3. | Bitwa o most lubelski w Łęcznej | 20.09.2023 | Koordynator: B. Drygiel | |
4. | Powitanie jesieni | 20.09.2023 | Nauczyciele grup | |
5. | Dzień Chłopaka | 29.09.2023 | Nauczyciele grup | |
6. | Dzień Edukacji Narodowej / dekoracja w saliTablica na holu | 13.10.2023do 12.10.2023 | Koordynator: B. Drygiel,L. MączkaA.Dybich, W. Rudzińska, J. Duda | |
7. | Święto Niepodległości / dekoracja w saliTablica na holu | 10.11.2023do 08.11.2023 | Koordynator: M. Dziubak,B. BrzezickaE. Kalita, I. Walenciuk | |
8. | Dzień Postaci z Bajek | 06.11.2023 | Nauczyciele grup | |
9. | „W krainie pluszowego misia” Międzyprzedszkolny Przegląd Poezji Dziecięcej – Dzień Pluszowego Misia | 24.11.2023 | Koordynator: E. Kalita, I. Wójcik, I. Walenciuk | |
10. | Dzień Pluszowego Misia | 27.11.2023 | Nauczyciele grup | |
11. | Andrzejki | 28-30.11.2023 | Nauczyciele grup | |
12. | Barbórka / tablica na holudekoracja w sali | 04.12.2023 | Koordynator: M. Dziubak,B. BrzezickaM. Grosiak, I. Wójcik | |
13. | Mikołajki | 06.12.2023 | Koordynator: I. WalenciukNauczyciele grup | |
14. | Wigilia w przedszkolu / Jasełka | 19.12.2023 | Nauczyciele: B. Drygiel, E. Góźdź | |
15. | Bal karnawałowy | 17.01.2024 | Nauczyciele grup | |
16. | Dzień Babci i Dzień Dziadka | 22-26.01.2024 | Nauczyciele grup | |
17. | Powitanie Wiosny | 21.03.2024 | Koordynator: I. Wójcik,M. Grosiak | |
18. | Dzień Kobiet | 08.03.2024 | Nauczyciele grup | |
19. | Dzień Osób z Zespołem Downa | 22.03.2024 | Koordynator: A. Dybich,W. Rudzińska, J. Duda | |
20. | Święta Wielkanocne / dekoracja w sali | 26.03.2024 | Nauczyciele: L. Mączka, E. Góźdź | |
21. | Światowy Dzień Świadomości Autyzmu | 03.04.2024 | Koordynator: A. Dybich,W. Rudzińska, J. Duda | |
22. | Światowy Dzień Ziemi / tablica na holu | 22.04.2024 | Koordynator: L. Mączka,B. Drygiel, E. Góźdź | |
23. | #SprzątamyDlaPolski | Kwiecień | Koordynator:E. Kalita | |
24. | Święto Rodziny | 20-25.05.2024 | Nauczyciele grup | |
25. | Dzień Dziecka | 03.06.2024 | Koordynator: B. Drygiel,L. Mączka, E. Góźdź | |
26. | X Międzyprzedszkolna Olimpiada Przedszkolna „Duży i mały to sportowiec doskonały”.Przygotowanie drużyny sportowej.Przygotowanie tancerek i pomocników. | Czerwiec | Dyrektor,Koordynator: E. Kalita,M. Grosiak, wszystkie nauczycielkiB. Drygiel, E. GóźdźL. Mączka, I. Walenciuk | |
27. | „Dzień Pustej Klasy” | Czerwiec | Koordynator: E. Kalita, A. DybichChętni nauczyciele | |
27. | Zakończenie Roku Przedszkolnego 2023 / 2024Pożegnanie StarszakówGrupa IVGrupa V | 20.06.202419.06.202420.06.2024 | Koordynator: E. Kalita, I. WójcikL. Mączka, E. GóźdźB. Drygiel, E. Góźdź | |
29. | Asysta dzieci na meczu piłkarek | Wg kalendarza GKS GÓRNIK | Koordynator: E. Kalita | |
30. | Pasowanie na Przedszkolaka gr. IPasowanie na Tygrysa gr.III | CzerwiecListopad | Wójcik, M. GrosiakB. Brzezicka, M. Dziubak | |
31. | „Dzień Piżamy” | październik | Koordynator: E. KalitaChętni nauczyciele |
Ferie zimowe: 29 stycznia – 11 lutego 2024r.
3.3 Współpraca ze środowiskiem lokalnym
L.p | Instytucje | Osoba odpowiedzialna | Termin |
1. | Cykl spotkań z ciekawymi ludźmi – rodzicami przedszkolaków (doradztwo zawodowe) | Wszystkie nauczycielki | Cały rok szkolny |
2. | Przedszkole nr 1,2,4 , MGBPMiędzyprzedszkolny Przegląd Poezji Dziecięcej „W krainie pluszowego misia” MGB | E. Kalita, I. Wójcik,I. Walenciuk | Listopad |
3. | Przedszkole nr 1,2,4, Mali Odkrywcy, Casper, Aniołek, Przedszkole w Puchaczowie, Przedszkole Samorządowe w Milejowie, Górnik Łęczna S.A.,GKS Górnik Łęczna,X Międzyprzedszkolna Olimpiada Sportowa „Duży i mały, to sportowiec doskonały” | Dyrektor, E. Kalita, M.GrosiakWszystkie nauczycielki | Czerwiec |
4. | Centrum KulturyPrzeglądy, konkursy, pokazy, wernisaże | Wszystkie nauczycielki | Cały rok szkolny |
5. | Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna im. Z. Herberta„Koszyk z książkami” – spotkania czytelnicze, wypożyczanie książek. | Grupa IV, Grupa V | Cały rok szkolny |
6. | Lokalne media – promocja przedszkola | M. Grosiak, I. Walenciuk, M. Dziubak | Cały rok szkolny |
7. | Poradnia psychologiczno-pedagogiczna | Wszyscy specjaliściWychowawcy grup | Cały rok szkolny |
8. | Komenda Powiatowa Policji w Łęcznej – udział w spotkaniach z przedstawicielami policji w celu poznanie pracy policjanta; utrwalenie podstawowych przepisów ruchu drogowego i właściwego zachowania się w różnych sytuacjach. | Dyrektor | WrzesieńCzerwiec |
9. | Komenda Powiatowa Straży Pożarnej w Łęcznej – udział z przedstawicielami straży w celu poznania odpowiedzialnej pracy strażaka; utrwalenie podstawowych zasad właściwego zachowania się w różnych sytuacjach. | Dyrektor | Czerwiec |
10. | Urząd Miasta Łęczna – „Rocznica walki o most lubelski” – udział w uroczystości | Bogusława Drygiel | Wrzesień |
11. | LW BOGDANKA S. A. – sponsor strategiczny X Miedzyprzedszkolnej Olimpiady Sportowej „Duży i mały to sportowiec doskonały” . | Dyrektor | Czerwiec |
12. | Szkoła językowa, przedszkola publiczne i niepubliczne. Pozyskania rekwizytów, materiałów dekoracyjnych, edukacyjnych oraz przeprowadzania wycieczek, warsztatów z j. ang. | I.Walenciuk | Wrzesień / Czerwiec |
3.4 Przydział zadań i zajęć dodatkowych nauczycielom
3.5 Zespoły zadaniowe nauczycieli
Lp. | Nazwa zespołu | Skład zespołu | Koordynator zespołu | Terminy realizacji |
1. | Zespół do spraw promocji przedszkola | M. Grosiak, M. Dziubak,I. Walenciuk | I. Walenciuk | Cały rok szkolny |
2. | Zespół do spraw statutu, modyfikacji regulaminów i procedur | B. Brzezicka, A. Dybich | B. Brzezicka, | Cały rok szkolny |
3. | Zespół do spraw ewaluacji wewnętrznej | B. Drygiel, I. Wójcik,E. Góźdź | B. Drygiel | Cały rok szkolny |
4. | Zespół ds. dydaktyczno-wychowawczych opracowanie planu pracy przedszkola; dokonywanie ewaluacji planu prac i przedstawienie wyników i wniosków Radzie Pedagogicznej 2 razy w roku. | W. Chołast, L. Mączka,E. Kalita, M. Dziubak | W. Chołast | Cały rok szkolny |
5. | Zespół do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej | A.Dybich, W. Rudzińska,J. Duda | A.Dybich | Cały rok szkolny |
Lp. | Zestaw programów wychowania przedszkolnego | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
1. | 1.Program Wychowania Przedszkolnego MAC EDUKACJAautor: Wiesława Żaba-Żabińska, Wioletta Majewska,Renata Paździo2. „Kocham dobrego Boga”, Komisja Wychowania Katolickiego KEP3.„Program nauczania języka angielskiego” autorstwa Magdaleny Kłebokowskiej4.Program adaptacyjny dla dzieci 3-letnich / nr dopuszczenia – 16/3/20175. „Mamy dobre maniery” – program autorski / nr dopuszczenia – 15/2/2017 | Rok szkolny 2023/2024Rok szkolny 2023/2024Rok szkolny 2023/2024Rok szkolny 2023/2024Rok szkolny 2023/2024 | Nauczyciele grupM. GajowniakI.WalenciukM. Grosiak, I. WójcikM. Grosiak, I. Wójcik |