Programy, projekty i innowacje

Przedszkolny zestaw programów na rok szkolny 2023/2024:

Praca dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńcza prowadzona jest w oparciu
o dopuszczone do realizacji programy:


1. Program adaptacyjny Przedszkola Publicznego nr 3
w Łęcznej dla dzieci 3-letnich w grupie ,,Maleństwa”

2. „Program wychowania przedszkolnego” autorstwa
Wiesławy Żaby-Żabińskiej, Wioletty Majewskiej, Renaty Paździo, wyd. Mac Edukacja

3. „Program nauczania języka angielskiego” autorstwa Magdaleny Kębłowskiej

4. Program autorski ,,Mamy dobre maniery”- przeprowadzony w Grupie ,,Maleństwa”

5. „Kochamy dobrego Boga” – program katechezy autorstwa Komisji Wychowania
Katolickiego KEP

Projekty, innowacje na rok szkolny 2023/2024:

Moja angielsko-hiszpańska przygoda - Innowacja pedagogiczna

Adresaci innowacji: 3 -latki, 3/ 4 -latki, 4 -latki, 5 -latki


Rozpoczęcie innowacji nastąpi we wrześniu 2023 i trwać będzie  do czerwca 2024r.


Cel główny: Projekt ma przyczyniać się do pozytywnego nastawienia młodych ludzi do nauki języka angielskiego i hiszpańskiego oraz kształtować motywację do nauki tych języków.


Cele szczegółowe:

  • rozbudzenie wśród dzieci ciekawości poznawczej językiem angielskim i hiszpańskim,
  • rozwijanie aktywności i kreatywności podczas przygotowania przez dzieci szerokiej gamy plakatów i gazetek ściennych, przedstawiających poznane słownictwo w języku hiszpańskim i angielskim,
  • rozwijanie takiej cechy jak pracowitość, podczas wykonywania zadań domowych, które dzieci otrzymują od nauczyciela i nad którymi należy dalej pracować wspólnie z rodzicami lub innymi członkami rodziny,
  • wzmacnianie u dzieci wiary we własne siły, swoje możliwości, zwłaszcza podczas brania udziału w konkursie języka angielskiego i hiszpańskiego na zakończenie projektu,
  • poszerzanie słownictwa poprzez różnorodne formy pracy z językiem obcym,
  • kształtowanie umiejętności dyskutowania, kiedy to dzieci dokonują wyboru tematów i słownictwa do przetłumaczenia na język angielski i hiszpański.


Szczegółowy opis projektu:
Podczas projektu, dzieci będą poznawać równolegle słówka, wyrażenia w języku angielskim i hiszpańskim. Dzieci będą mogły korzystać z interaktywnych prezentacji oraz multimedialnych prezentacji, służących do poznania różnic i podobieństw w obyczajach, kulturze Anglii i Hiszpani. Na wstępie projektu, nauczyciel zawrze kontrakt z przedszkolakami, który to będzie zawierał wytyczne dotyczące zachowania na zajęciach oraz konkretne cele. Podczas realizacji projektu, nauczyciel będzie pracował nad poprawną wymową w obu językach obcych. Niemniej ważnym elementem będzie słuchanie i odgrywanie wybranych scen w języku angielskim i hiszpańskim zarówno przez nauczyciela jak i dzieci. Przedszkolaki poznają wybrane zabytki Londynu, stolicy Hiszpanii oraz postaci będące symbolami Anglii, Hiszpanii. Powodem, dla którego wybrano ten projekt, jest umożliwienie dzieciom eksperymentowania z dwoma językami obcymi jednocześnie. Dzieci będą miały prawo popełniać błędy, podejmować niezliczone próby, które rozwiną ich potencjał uczenia się w tak młodym wieku. Projekt stworzy im możliwości rozwoju umiejętności społecznych, oraz umożliwi radzenia sobie z sytuacjami związanymi z życiem w wielokulturowym świecie.


Autor: Irmina Walenciuk


Bibliografia:


Zadura - Wnuk A. (2020) Hiszpański w zabawie Scenariusze gier i zabaw językowych dla młodszych dzieci Praktyczny przewodnik dla lektorów i rodziców. Wagros, Poznań


Stevenson J.A. (1921) The project method of teaching. New York, MacMillan pp:43- 44

von Hofe, Jr., G. D. (1916) The development of a project. Teachers College Record, 17, 240-246.

Kółko plastyczne – Mały Artysta - Projekt z zakresu edukacji plastycznej

Projekt z zakresu edukacji plastycznej „Kółko plastyczne – Mały Artysta”.


Adresaci projektu: uzdolnione dzieci 5-letnie.


Czas trwania projektu: październik 2023 – czerwiec 2024


Cel główny:

  • wspieranie dzieci w rozwijaniu uzdolnień.


Cele szczegółowe:

  • stwarzanie okazji do poznawania różnorodnych technik plastycznych;
  • rozwijanie wrażliwości zmysłowej, estetycznej;
  • uwrażliwienie na piękno różnorodnych zjawisk przyrodniczych;
  • budzenie wiary we własne możliwości;
  • wyzwalanie kreatywnej postawy dziecka;
  • dostrzeganie form oraz bogactwa barw w naturze;
  • rozwijanie wyobraźni, twórczej postawy oraz ekspresji plastycznej dziecka;
  • rozwijanie wyobraźni dziecka poprzez kontakt z wytworami sztuki (reprodukcje dzieł uznanych artystów polskich i zagranicznych, oglądanie wystaw miejscowych artystów).


Opis projektu:


Twórczość  plastyczna dziecka, to jest jedna z najważniejszych form jego działalności w wieku przedszkolnym. Poprzez rysunek i inne prace plastyczne dziecko wyraża siebie, swoje emocje, zainteresowania i wyobrażenie o świecie. Ważne jest, aby zapewnić dziecku możliwość swobodnej i twórczej wypowiedzi. W związku z tym w naszym przedszkolu powstało kółko plastyczne „Mały artysta”. Mogą brać w nim udział dzieci 5-letnie, które wykazują uzdolnienia plastyczne. Zajęcia w ramach kółka plastycznego będą odbywać się raz w tygodniu, poza godzinami pracy dydaktycznej w wymiarze 30-40 min. przez okres jednego roku szkolnego. Tematyka zajęć dobierana jest stosownie do pór roku, omawianych tematów, konkursów organizowanych przez różne instytucje oraz zainteresowań dzieci.

 

Zastosowane będą różne formy plastyczne, np.:


Rysowanie węglem
Rysowanie świecą
Malowanie akwarelą
Malowanie „mokre w mokrym”
Malowanie gąbką
Malowanie patyczkami kosmetycznymi
Malowanie na folii ogrodniczej – zasady jak przy malowaniu na szkle
Malowanie na podkładzie z kaszy
Malowanie kamieni
Wydzieranka
Wycinanka z papieru
Witraże
Wycinanka ze szmatek
Wyklejanka z kulek bibuły
Origami
Collage
Collage ze strużyn kredek
Puentylizm (pointylizm)
Frottage
Masa papierowa
Posypywane obrazki
Lepienie z masy solnej
Lepienie z plasteliny, modeliny.

 

Autor projektu i prowadzenie zajęć: Mączka Lidia

Dzieci Uczą Rodziców - Ogólnopolska akcja edukacyjna

Ogólnopolska akcja edukacyjna „Dzieci Uczą Rodziców”

 

Organizator akcji: Fundacja Dzieci Uczą Rodziców

 

Adresaci akcji: 4 -latki, grupa II „Kubusie Puchatki”

 

Termin realizacji akcji: 01.10. 2023r. –31.05. 2024r.

 

Cel główny: zachęcenie rodziców do zwiększenia ilości czasu poświęconego na wspólną zabawę, naukę z dziećmi. Wspieranie procesu edukacji najmłodszych w obszarach: bezpieczeństwo, ekologia, patriotyzm, historia, geografia, tradycja, zdrowie.

 

Opis akcji: Piąta edycja akcji „Dzieci Uczą Rodziców” jest jedną z największych inicjatyw edukacyjnych w Polsce. Na uczestników czeka wiele darmowych materiałów edukacyjnych.

 

Zakres tematyczny proponowanych materiałów jest niezwykle szeroki:
od bezpieczeństwa (w różnych wymiarach) i ekologii, przez historię i kulturę, aż po kosmos i naukę o prehistorycznych zwierzętach, które wiele milionów lat temu dominowały na Ziemi.

Dzieci, obecnie z grupy II, w ubiegłym roku brały udział za zgodą rodziców w IV edycji w. w. akcji. Przedszkolaki w trakcie trwania edycji miały okazję poznać zasady bezpieczeństwa, wdrażać się do dbania o środowisko naturalne, nabywać wiedzę o symbolach narodowych, poznać świąteczne zwyczaje i tradycje oraz istotę pomagania drugiemu człowiekowi.

 

Organizator w przedszkolu: Ewa Kalita

Netografia: dzieciuczarodzicow.pl



Mały miś w świecie wielkiej literatury – Międzynarodowy projekt edukacyjny

Projekt w roku szkolnym 2023/2024 będzie realizowany w dwóch grupach wiekowych: Maleństwa /3latki/ , Kubuś Puchatek /4latki/.


Data rozpoczęcia projektu: 14.09.2023. r., data zakończenia projektu: 24.05.2024 r.


Autor projektu: Aneta Konefał, dyrektor Przedszkola Publicznego nr 1 w Kolbuszowej.


Cel główny projektu:
rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy ze żłobkami, przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, szkolnymi świetlicami, bibliotekami szkolnymi, specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi w całej Polsce i za granicą.


Cele szczegółowe:

  • zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom - uświadomienie roli czytania w życiu dziecka,
  • wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych,
  • tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela,
  • wprowadzenie dziecka w świat literatury,
  • budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną,
  • przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych,
  • propagowanie praw dziecka, kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego,
  • rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności dzieci,
  • rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli,
  • kształtowanie postaw patriotycznych dzieci,
  • włączenie w życie przedszkola rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego,
  • promocja placówki oświatowej,
  • rozwijanie współpracy między nauczycielami.


Projekt składa się z 6 modułów. Wszystkie moduły opierają się na postaci Małego Misia, pełniącego rolę przewodnika po świecie literatury oraz na propagowaniu czytelnictwa. Realizacja modułów sprzyja kształceniu u dzieci kompetencji kluczowych.
Projekt jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024.


MODUŁY WCHODZĄCE W SKŁAD PROJEKTU


Moduł I - Czytamy razem z Małym Misiem
Dzieci wraz z nauczycielem wybierają grupową maskotkę – misia, który w roku szkolnym 2023/2024 odbędzie czytelniczą podróż po ich domach. W przedszkolu pluszak „zamieszka” w kąciku czytelniczym. Zostanie mu nadane imię i będzie obecny na zajęciach przeprowadzanych w ramach projektu w roli przewodnika po świecie literatury. Dzieci, po zapoznaniu się z daną lekturą, będą wypełniały kartę z dzienniczka Małego Misia.

 

Moduł II – Misiowa wyspa talentów
W trakcie realizacji modułu dzieci będą poszukiwać z Małym Misiem swoich mocnych stron oraz wzmacniać poczucie własnej wartości. Dowiedzą się, że każdy ma swój talent. Dzięki opowiadaniom odbędą podróż po sali zamienionej w Wyspę Talentów, gdzie będą czekać na nie zadania dostosowane do ich wieku i możliwości. Talenty/ predyspozycje i zainteresowania dzieci zostaną przedstawione jako skarby, które należy odkryć i rozwijać.

 

Moduł III – Logorytmiczne misiowanki
W ramach modułu zostaną przeprowadzone zajęcia logorytmiczne na podstawie „misiowego” opowiadania.

 

Moduł IV – Misiowy „zabawownik” międzypokoleniowy
Dzieci wraz z Małym Misiem zaproszą do przedszkola rodziców, dziadków celem stworzenia międzypokoleniowego „zabawownika”. Będzie on zawierać zbiór zabaw, w które bawili się zaproszeni goście, kiedy byli mali.

 

Moduł V – Mały Miś uczy wrażliwości
Mały Miś zaproponuje dzieciom zabawy uwrażliwiające je na problemy osób niepełnosprawnych, kształtujące postawy tolerancji, akceptacji, wrażliwości i gotowości służenia pomocą.

 

Moduł VI – Europejczyk
Dzieci zostaną zaproszone do zapoznania się z bajkami i baśniami z różnych zakątków Europy. Wspólnie z Małym Misiem spróbują napisać własną bajkę związaną tematycznie z miejscem ich zamieszkania. Tworzenie poprzedzi wycieczka po najbliższej okolicy w poszukiwaniu literackich inspiracji.

Króliki na start - Projekt edukacji sportowej

Projekt edukacji sportowej z wykorzystaniem metod aktywizujących – „Króliki na start”.

 

Adresaci projektu: grupa dzieci 5-letnich, rodzice.

 

Czas trwania projektu: październik 2023 – czerwiec 2024

 

Cel główny:

 

  • wspieranie i rozwijanie aktywności fizycznej przedszkolaków;

Cele szczegółowe:

 

  • zachęcanie dzieci do uczestniczenia w ćwiczeniach porannych, ćwiczeniach gimnastycznych, spacerach, wycieczkach, grach i zabawach ruchowych;
  • dbanie o prawidłową postawę ciała;
  • zdobywanie wiedzy na temat znaczenia ruchu na świeżym powietrzu;
  • poznawanie różnych form aktywnego wypoczynku;
  • poznawanie różnych dyscyplin sportowych;
  • doskonalenie sprawności ruchowej;
  • poznawanie zasad rywalizacji sportowej;
  • rozwijanie umiejętności współdziała w grupie lub zespole podczas różnorodnej aktywności ruchowej.

 

Szczegółowy opis projektu:

 

Ruch, szczególnie w wieku przedszkolnym jest ważnym środkiem zdobywania informacji na temat otaczającego świata. Poprzez ruch dziecko ma możliwość poznawania siebie samego, własnego ciała i własnych możliwości, oszacowania swoich umiejętności, a także rozwijania wiary we własne siły oraz zdobywania w trakcie zabaw ruchowych społecznych doświadczeń z innymi osobami. Aktywność ruchowa spełnia cztery podstawowe funkcje, do których zaliczamy: stymulację, adaptację, kompensację, korektywę.

 

Projekt edukacji sportowej polega na wspieraniu i rozwijaniu aktywności fizycznej przedszkolaków poprzez:

 

  1. Stworzenie z dziećmi kodeksu sportowca, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w trakcie zabaw i ćwiczeń ruchowych.
  2. Stwarzanie (sytuacje edukacyjne) możliwości do nabywania zachowań i postaw dobrego sportowca, np.: fair play

- Zajęcia edukacyjne, zabawy ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne.

- Warsztaty z psychologiem na temat kodeksu sportowca.

- „Sprawne ciało, lepsza mowa” – wpływ motoryki dużej na rozwój mowy.

  1. Stwarzanie okazji do rozwoju ruchowego dzieci z zastosowaniem metod aktywizujących:

- „Poranna gimnastyka Królika na dobry początek dnia” – zabawy przy muzyce (aerobik, zumba dla dzieci).

- Zajęcia ruchowe ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń dla poszczególnych partii mięśniowych kształtujących prawidłową postawę ciała i zapobiegających płaskostopiu, opartych na metodach gimnastyki twórczej łączących ruch z muzyką i rytmem:

  • zabawy prowadzone metodą Weroniki Sherborne;
  • ćwiczenia gimnastyczne według R. Labana;
  • gimnastyka twórcza Orffa;
  • ćwiczenia gimnastyczne według A.M. Kniessów;
  • ćwiczenia i zabawy wg opowieści ruchowej J.C.Thulina.

- Zajęcia ruchowe z wykorzystaniem maty interaktywnej.

  1. Uczestniczenie w imprezach i wydarzeniach sportowych.

  2. Współpracę z rodzicami w zakresie dbania o właściwą postawę dzieci.

- Mamo, tato poćwicz ze mną – zestawy ćwiczeń gimnastycznych do realizacji w domu.

 

- „Znaczenie profilaktyki wad postawy w prawidłowym rozwoju przedszkolaka” – artykuł edukacyjny.

 

- Zajęcia otwarte dla rodziców. Przygotowanie z dziećmi i rodzicami przyborów do ćwiczeń gimnastycznych.

 

Autor projektu: Mączka Lidia

Alfabet Logopedyczny - Ogólnopolski projekt edukacyjny

Adresaci projektu: Projekt realizowany przez logopedę wśród dzieci uczęszczających na zajęcia logopedyczne.


Projekt trwa od 1.10.2023 do 30.05.2024 r.


Organizator: mgr Renata Kolos-Laskowska, nauczycielka w Przedszkolu Niepublicznym „Czarodziejska Akademia” w Pabianicach.


Cel główny:


Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Alfabet Logopedyczny” jest dbanie o właściwą stymulację rozwoju mowy oraz wdrażanie profilaktyki logopedycznej.


Cele szczegółowe:


-podniesienie sprawności aparatu artykulacyjnego,
-usprawnianie aparatu oddechowego,
-poszerzanie słownictwa czynnego i biernego,
-ćwiczenie umiejętności rozumienia, uwagi słuchowej oraz koncentracji na wykonywanym zadaniu,
-rozwijanie słuchu fonematycznego, poczucia rytmu,
-podnoszenie sprawności w zakresie motoryki,
-doskonalenie percepcji i pamięci słuchowej, kształcenie wrażliwości słuchowej.


Działania: Uczestniczący w projekcie logopeda realizuje 10 zadań projektowych. Zadania zostały dobrane w taki sposób, aby podczas ich realizacji uczestnicy usprawniali artykulatory, kształtowali prawidłowy tor oddechowy oraz rozwijali kompetencje komunikacyjne. Zadania otrzymały swoje nazwy wg kolejności liter w alfabecie (np. A- ale plama – ćwiczenia wzmacniające mięsień okrężny ust, B- BIEDRONKA - ćwiczenia oddechowe wyróżniające fazę wdechu i wydechu, itp.)


Osoba prowadząca: Agnieszka Dybich

Sprawne ciało-lepsza mowa - Autorski projekt logopedyczny

Autorski projekt logopedyczny pt. „Sprawne ciało-lepsza mowa" - wpływ motoryki dużej na rozwój mowy.

 

Adresaci programu: grupy Mądre Sowy i Króliki, cykl 5 spotkań grupowych


Projekt trwa od kwietnia do maja 2024 r.


Organizator: Agnieszka Dybich


Cel główny:


Celem projektu jest równoczesne wzmacnianie mięśni całego ciała, w tym mięśni artykulacyjnych.


Cele szczegółowe:


– rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej dziecka,
– kształtowanie umiejętności kontroli nad własnymi ruchami,
– wyrabianie płynności ruchu,
– poprawienie jakość nadawanej mowy, wypracowanie prawidłowej pozycji spoczynkowej języka i warg oraz prawidłowego toru oddechowego,
– usprawnienie koordynacji i równowagi, przyspieszenie rozwoju lateralizacji i percepcji przestrzennej.


Lepsze czucie własnego ciała, to lepsze czucie ułożenia artykulatorów.


Autor: Agnieszka Dybich

 

 

Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy - Projekt ogólnopolski

Adresaci projektu: 3 - 4 – latki, gr. III „Tygryski”

Rozpoczęcie projektu - wrzesień 2023, zakończenie - czerwiec 2024r.

Cel główny:

Propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych przedszkolaków, łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych, poprzez utożsamianie się z bohaterami książkowymi oraz rozwijanie potencjału poznawczego dzieci.

Cele szczegółowe:
- zachęcanie dzieci do samodzielnego sięgania po literaturę,
- rozbudzanie zainteresowań czytelniczych wśród najmłodszych,
- nauka właściwych społecznie postaw oraz zachowań,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci,
- rozwijanie zainteresowań oraz uzdolnień dzieci,
- zachęcanie do aktywności poprzez wykonywanie różnorodnych zadań,
- doskonalenie samodzielności przedszkolaków,
- kształtowanie dojrzałości emocjonalnej i społecznej,
- rozwijanie kreatywności dzieci oraz nauczycieli,
- stwarzanie warunków do umiejętnego rozwiązywania problemów,
- wspieranie nauczycieli w realizacji zadań dydaktycznych,
wychowawczych oraz opiekuńczych,
- stwarzanie możliwości ogólnego rozwoju dla dzieci i nauczycieli.

Szczegółowy opis projektu:
Seria książek „Kicia Kocia” (wydawnictwo Media Rodzina), autorstwa Anity Głowińskiej, opowiada o Kici Koci, jej grupie przyjaciół oraz ich perypetiach. Projekt wprowadza dzieci w świat bohaterów poszczególnych opowiadań, prowadząc przedszkolaki po świecie wartości oraz zabawy. Projekt ma za zadanie ułatwić dzieciom adaptację do warunków przedszkolnych w sposób łagodny i dla nich przyjemny, zachęcać do samodzielnego sięgania po literaturę dziecięcą, popularyzować czytelnictwo wśród najmłodszych. Dzięki realizacji poszczególnych zadań, w oparciu o treść wybranej książki, przedszkolaki będą miały możliwość poczuć się jak bohaterowie opowiadania, przeżyć podobne przygody, wczuć się w podane sytuacje. Ukazując problemy i przygody Kici Koci, które są tożsame z tymi, które przeżywają dzieci, możemy jako nauczyciele oddziaływać na ich sposób postrzegania świata, uczyć odpowiednich zachowań, ukazywać właściwe kierunki działania i myślenia. Seria książek o przygodach sympatycznej kotki oraz jej paczki przyjaciół świetnie się do tego nadaje, ponieważ przedstawia świat bliski dziecku, prezentuje różne problemy oraz ich rozwiązania w sposób nieskomplikowany i łatwy do zrozumienia dla malucha. Projekt jest zachętą do popularyzowania czytelnictwa wśród dzieci, do podejmowania przez nie różnorodnych aktywności wokół danej opowieści. Przedszkolaki mają możliwość utożsamiania się z bohaterami książeczek, dzięki czemu zinternalizowanie pewnych postaw, zachowań oraz wartości może przyjść im z większą łatwością. Projekt ma być prosty w formie, dostosowany do wieku dzieci, skorelowany z podstawą programową wychowania przedszkolnego, łatwo dający się wpleść w działania dnia codziennego. Treści książek dobrane są tak, aby możliwe było zrealizowanie scenariuszy w ciągu całego roku szkolnego

Autor: Bożena Brzezicka

Bibliografia:
Procedura wprowadzania innowacji pedagogicznej w Przedszkolu Publicznym nr 3 w Łęcznej, wrzesień 2022r.
 Do zrealizowania projektu niezbędne są niżej wymienione książki z serii o Kici Koci: - Kicia Kocia sprząta,- Kicia Kocia gotuje, -Kicia Kocia w pociągu, -Kicia Kocia w kosmosie, -Kicia Kocia Zima, -Kicia Kocia i straszna burza, -Kicia Kocia zostaje policjantką, -Kicia Kocia na plaży.
Maskotka Kici Koci.

Gimnastyka i zabawa to dla dzieci dobra sprawa - Innowacja pedagogiczna

Adresaci innowacji: 3 - 4 – latki, gr. III „Tygryski”


Rozpoczęcie innowacji - październik 2023, zakończenie - maj 2024r.


Cel główny:


Rozwijanie sprawności ruchowej, propagowanie zdrowego stylu życia oraz podnoszenie wydolności organizmu.


Cele szczegółowe:

  • Rozwijanie sprawności motorycznej w zakresie szybkości, skoczności, zwinności i zręczności.
  • Wyrabianie umiejętności działania zespołowego.
  • Dostarczenie dzieciom okazji do spontanicznych działań i wyrażania radości.
  • Wyrabianie umiejętności łączenia ruchu z muzyką.
  • Stwarzanie okazji edukacyjnych umożliwiających wspieranie i wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka.


Szczegółowy opis innowacji:
1. Organizowanie systematycznych zabaw i ćwiczeń fizycznych.
ćwiczenia poranne;
zestawy ćwiczeń;
zabawy ruchowe;
ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem metod twórczych i odtwórczych:
- metoda zabawowo – naśladowcza,
- metoda bezpośredniej celowości ruchu (zadaniowa),
- metoda opowieści ruchowej,
- elementy gimnastyki twórczej R. Labana,
- elementy gimnastyki twórczej K. Orffa,
- elementy gimnastyki rytmicznej A. i M. Kniessów,
- elementy Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,
- elementy Kinezjologii Edukacyjnej,
- elementy Edukacji przez ruch Doroty Dziamskiej

Ćwiczenia z nietypowym przyborem,
spotkania z trenerami różnych dyscyplin:
- poznanie różnorodnych dyscyplin sportowych.


2. Zabawy i ćwiczenia ruchowe na placu zabaw.
zabawy ruchowe w ogrodzie z wykorzystaniem przyborów.
tory przeszkód.
„My się zimy nie boimy” – saneczkowanie i zabawy na śniegu (grudzień/2023 – luty/2024)


3. Ruch przy muzyce:
zabawy rytmiczne przy muzyce i piosenkach,
zabawy taneczne i inscenizowane.


4. Edukacja przez ruch:
gry i zabawy ruchowo - edukacyjne z zakresu działań matematycznych,
gry i zabawy ruchowo - edukacyjne z zakresu działań przyrodniczych.


5. Aktywność w czasie wolnym:
Informacje dla rodziców nt. znaczenia aktywności ruchowej u dzieci na stronie Internetowej i Facebooku.
Konkurs plastyczny dla dzieci – „ Mój ulubiony sport”.
Konkurs fotograficzny dla rodziców i dzieci – „ Razem na sportowo”.

Autor: Bożena Brzezicka


Bibliografia:
Procedura wprowadzania innowacji pedagogicznej w Przedszkolu Publicznym nr 3 w Łęcznej, wrzesień 2022r.
 K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu,” WSiP, Warszawa 1972.
„Program wychowania przedszkolnego” Wiesława Żaba-Żabińska, Wioletta Majewska, Renata Paździo - MAC Edukacja.
R. Trześniowski „Gry i zabawy ruchowe”.
A. Grzęska „Zajęcia ruchowe w przedszkolu”.
„Gimnastyka i zabawa to dla dzieci ważna sprawa” – opracowanie innowacji - Bożena Brzezicka

Program adaptacyjny Przedszkola Publicznego nr 3 w Łęcznej dla dzieci 3-letnich w grupie Maleństwa

Program adaptacyjny Przedszkola Publicznego nr 3 w Łęcznej dla dzieci 3-letnich w grupie ,,Maleństwa”

Nauczyciel jako opiekun i przewodnik

Istotną rolę w adaptacji dziecka do przedszkola odgrywa nauczyciel-wychowawca grupy. Na nim właśnie spoczywa obowiązek pomocy dziecku i jego rodzinie w trudnych chwilach przystosowania się do nowych warunków środowiska przedszkolnego. Pełniąc opiekę nad dziećmi w tym okresie musi wykazać dużo cierpliwości i pokory, stworzyć wyjątkową atmosferę życzliwości, ciepła i spokoju, zaakceptować każde dziecko, które wchodzi do grupy i szanować je będąc z nim blisko, pozwalać mu samodzielnie odkrywać rzeczy nieznane i cieszyć się razem z nim i innymi dziećmi z tych odkryć. Obok udzielanych rad i wskazówek nauczyciel powinien wysłuchać tego, co dziecko ma do powiedzenia i pozwolić mu na wyrażanie swoich emocji.
Należy zatem dostarczać i utrwalać wśród dzieci takie emocje, jak radość, miłość, czułość czy zadowolenie, gdyż tylko takie emocje pozwalają integrować się dziecku z nieznanym mu środowiskiem. Przedszkole stara się czynić, co tylko możliwe, aby pobyt dziecka poza domem rodzinnym był dla niego jak najmniej przykry, a jednocześnie korzystny dla rozwoju. W podejmowaniu tych działań pomocny jest nauczyciel i współpracujący z nim rodzice.


Czyniąc przedszkole miejscem przyjaznym dla dziecka staramy się:
- pomóc mu przyzwyczaić się do warunków przedszkola,
- zapewnić odpowiednie towarzystwo,
- właściwie zagospodarować otoczenie,
- czas pobytu wypełnić zajęciami przyjemnymi, zgodnie z potrzebami dzieci,
- dzieciom mającym trudności pomóc im w przezwyciężaniu,
- rodziców zapoznać z zasadami panującymi w przedszkolu i obowiązującymi zwyczajami,
- nawzajem poznać się i zaprzyjaźnić z dzieckiem.


Założenia programu:
Programem objęte są wszystkie dzieci, które pierwszy raz idą do przedszkola ze szczególnym uwzględnieniem dzieci 3- letnich.


Głównym celem jest:


• Stworzenie warunków organizacyjnych, wychowawczych i edukacyjnych do właściwej adaptacji dziecka w przedszkolu.

W obrębie postawionego celu głównego można wyróżnić następujące cele szczegółowe:
- w stosunku do dziecka:
* skrócenie jego adaptacji do warunków przedszkolnych,
* zmniejszenie lęku przed rozstaniem z rodzicami,
* poznanie swoich nauczycielek i innych pracowników przedszkola,
* poznanie sal i otoczenia przedszkola,
* rozwijanie umiejętności społecznych,
* rozumienie i stosowanie norm i zasad życia w grupie,
* wspomaganie dziecka w opanowaniu czynności samoobsługowych,
* przystosowanie dziecka do nowego środowiska,
* wspomaganie dziecka w budowaniu pozytywnego obrazu siebie,
* nabywanie przez dziecko poczucia własnej wartości,

- w stosunku do rodzica:
* zmniejszenie lęku rodziców związanego z koniecznością oddania dziecka pod opiekę przedszkola,
* ukazanie rodzicom mocnych stron, możliwości i sukcesów dziecka,
* uczulenie rodziców na sytuacje trudne, spotykane przez dziecko w przedszkolu,
* zapoznanie rodziców z ramowym rozkładem dnia oraz pomieszczeniami przedszkola,
* zaproszenie rodziców do współpracy z nauczycielkami, budowanie wzajemnej więzi między nauczycielkami, a rodzicami i dziećmi, opartej na zaufaniu.


Harmonogram działań:

Zapisy dzieci do przedszkola na rok szkolny 20123/2024
-ogłoszenie o zapisach
- rozwieszenie plakatu informującego o ,,Dniu otwartym” oraz ,,,Dniach adaptacyjnych”
(informacja na przedszkolnej stronie internetowej),

-zorganizowanie 29-31. 08. 2023r ,,Dni adaptacyjnych” w przedszkolu
- rozmowy indywidualne z rodzicami i dziećmi podczas ,,Dnia otwartego”, oraz ,,Dni adaptacyjnych” , oraz całego roku przedszkolnego ,
- przekazanie informacji o spotkaniach i terminach zebrań,
Zebranie adaptacyjne:
- zapoznanie rodziców z programem adaptacyjnym,
- zapoznanie z rodzajami trudności, związanych z adaptacją dziecka,
- zwiedzanie przedszkola,
- zapoznanie z rozkładem pomieszczeń należących do grupy,
- uzyskanie informacji na temat pożądanych umiejętności jakie powinno posiadać dziecko wstępujące w progi przedszkola,
- rozdanie ulotek „Rady dla rodziców”
- pozyskanie informacji na temat dziecka, poprzez wypełnienie ankiety informacyjnej „Moje dziecko”.
1.Umieszczenie na tablicy informacyjnej grupy porad dotyczących lepszej adaptacji dziecka

w przedszkolu
2.Spotkania adaptacyjne - sierpień
3.Zebranie organizacyjne dla rodziców, zapoznanie z podstawą programową, ramowym rozkładem dnia, statutem przedszkola oraz innymi dokumentami - czerwiec

Wykorzystywanie w pracy wychowawczo- dydaktycznej zabaw integracyjnych ułatwiających adaptację dzieci

Program będzie przeprowadzony w miesiącach: wrzesień - październik 2023r.

 

Program autorski ,,Mamy dobre maniery”- przeprowadzony w Grupie ,, Maleństwa” w roku szkolnym 2023/2024.

 

STRUKTURA PROGRAMU


Program będzie realizowany przez cały rok szkolny 2023/2024 w grupie dzieci trzyletnich.

W każdym miesiącu przewidziano dwa tematy do realizacji oraz szereg zajęć uzupełniających, każdego dnia pobytu dziecka w przedszkolu, utrwalających poznane wiadomości oraz zdobyte umiejętności dzieci. Scenariusze zajęć opowiadać będą o przygodach, nastrojach, emocjach ,,Misia Pysia” , zabawka ta po raz pierwszy przyszła do przedszkola. Dzieci muszą pokonać swój strach przed nieznanym, gniew oraz złość na zaistniałą sytuację. Nauczyć się wspólnie bawić z innymi dziećmi, uczyć zasad higieny

i kultury osobistej, nabywać wprawy w ubieraniu się i rozbieraniu, poprawnego i kulturalnego zachowania się przy stoliku, łazience ,sali i szatni .Używania zwrotów grzecznościowych : dziękuję, przepraszam, proszę, dzień dobry, do widzenia.

 

Cele edukacyjne


1. Wspomaganie indywidualnego rozwoju społeczno - moralnego dziecka 3 -letniego poprzez zajęcia i zabawy terapeutyczne z wykorzystaniem elementów pedagogiki zabawy oraz różnych form teatralnych.
2. Nabywanie, pogłębianie i utrwalenie zdobytej wiedzy i doświadczeń.
3. Zapoznanie i nauczanie dzieci pozytywnych wzorców zachowania w sytuacjach społecznych, w trakcie przebywania w grupie rówieśniczej.
4. Poznanie emocji: strach, gniew, złość, radość, wstyd itp. Próby radzenia sobie z własnymi emocjami.
5. Rozwijanie kreatywności twórczej poprzez wykorzystanie całego wachlarza metod aktywizujących.

Cele operacyjne
1. Poznaje różnice i podobieństwa między ludźmi.
2. Poznaje prawo każdego dziecka do zabawy, stara się zgodnie bawić, dzielić się zabawkami.
3. Uczy się zasad obowiązujących w przedszkolu.
4. Uświadomienie, że każde dziecko jest wyjątkowe, niepowtarzalne. Rozmowy na temat sukcesów dziecka, każde dziecko jest mistrzem w wybranej dla niego dziedzinie.
5. Poznanie emocji - poznawanie, nazywanie, próby radzenia sobie z nimi.
6. Uczy się i respektuje zasady kulturalnego zachowania się przy stole podczas spożywania posiłków, używa zwrotów grzecznościowych.
7. Stosuje zwroty grzecznościowe - proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry, do widzenia w każdej sytuacji.

8. Nabywa umiejętności kulturalnego i samodzielnego spożywania posiłków, poprawnego korzystania ze sztućców, serwetki.
9. Uczy się rozróżniania dobrego zachowania od złego postępowania bohaterów .

10. Poznaje ograniczenia wynikające z chorób: alergie, uczulenia, niepełnosprawność.
11. Poznaje opowiadania przedstawiające bohaterów w konfliktowych sytuacjach, próby odpowiedzi na pytanie: Jak powinien się zachować? Dlaczego powinien się tak zachować?...
12. Rozwija samodzielność oraz wiarę we własne siły, radzi sobie z trudnościami podczas wykonywania określonych czynności samoobsługowych i pielęgnacyjnych, zgłasza napotkane trudności, prosi o pomoc.

5. OCZEKIWANE EFEKTY WDRAŻANEGO PROGRAMU

 

Zadania dotyczące dziecka
1. Zaspokojenie potrzeb bezpieczeństwa podczas pobytu dziecka w przedszkolu.
2. Poznanie zasad zgodnego życia w grupie rówieśniczej.
3. Stosowanie zwrotów grzecznościowych.
4. Zgłaszanie nauczycielowi swoich potrzeb.
5. Próby radzenia sobie z własnymi emocjami.
6. Kształtowanie u wychowanków takich wartości jak: empatia, serdeczność, takt, zrozumienie i otwarcie na problemy innych.
7. Pomoc w zrozumieniu małemu odbiorcy: Dlaczego należy sobie pomagać.
8. Pomoc w dostrzeganiu, rozumieniu własnych emocji oraz emocji swoich kolegów.
9. Poznanie i utrwalanie kulturalnych zachowań respektowanych społecznie, zasad higieny.

 

Zadania dotyczące rodziców:

1. Doskonalenie, utrwalanie umiejętności dzieci nabytych w przedszkolu


2. Wspólne zabawy z dziećmi (lepszy kontakt, bliskość, serdeczność).

Sport i zabawa to dobra sprawa – Projekt edukacyjny promujący aktywność fizyczną

,,Sport i zabawa to dobra sprawa” – projekt edukacyjny promujący aktywność fizyczną.

 

Realizacja projektu odbywa się w grupie V „Mądre Sowy” od X 2023r. do V 2024r.


Autor: Bogusława Drygiel


Założenia projektu:


Wykorzystując naturalną potrzebę ruchu u dzieci w wieku przedszkolnym, chciałybyśmy
w nich zaszczepić potrzebę uprawiania sportów. Poprzez prowadzenie ciekawych
i urozmaiconych zestawów ćwiczeń i zabaw gimnastycznych, powoli, ale systematycznie wprowadzać dzieci w nieskończony skarbiec ruchów.


Cele projektu:


Propagowanie zdrowego stylu życia i rozwijanie sprawności ruchowej oraz podnoszenie wydolności organizmu.

Metoda globalnego czytania Glenna Domana Etap I-II-III - Innowacja pedagogiczna w zakresie nauki czytania dzieci w wieku przedszkolnym

Innowacja pedagogiczna w zakresie nauki czytania dzieci w wieku przedszkolnym. Metoda globalnego czytania Glenna Domana Etap I-II-III.

 

Adresaci innowacji: 4 -latki, 5 -latki

 

Rozpoczęcie innowacji nastąpi we wrześniu 2023 i trwać będzie  do czerwca 2024r.

Cel główny: Rozwijanie kompetencji językowych dzieci.

Cele szczegółowe: promowanie języka angielskiego wśród dzieci,

 

  • uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka angielskiego,
  • rozwijanie u dzieci poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości,
  • rozwijanie wiedzy i sprawności językowych,
  • poszerzanie słownictwa poprzez różnorodne formy pracy z językiem obcym,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania wzrokowego słów angielskich,
  • przygotowanie dzieci do czytania w języku angielskim.

Szczegółowy opis innowacji: Innowacja jest opisem oddziaływań edukacyjnych, zmierzających do opanowania przez dzieci młodsze umiejętności czytania. Uwzględnia zasadę stopniowania trudności i daje nauczycielowi możliwość dowolnego doboru treści. Zawiera ogólne założenia oraz propozycje konkretnych zabaw i zajęć, co ułatwia planowanie pracy dydaktyczno- wychowawczej.

W innowacji tej zostały zaplanowane działania zmierzające do opanowania przez dzieci w przedszkolu nauki czytania poprzez zabawę, wykorzystując ich naturalną ciekawość oraz ruchliwość. 

Metoda Domana nie jest typowym programem nauczania – sam Glenn Doman nazywał ją bardziej „zabawą w czytanie”, niż nauką.

Jej podstawą jest bowiem zabawa, wraz z towarzyszącą jej atmosferą entuzjazmu i radości – ale też systematyczność.

 

Autor: Irmina Walenciuk

 

Bibliografia:

 



Gramy Zmysłami - Ogólnopolski projekt edukacyjny

Autorzy projektu: Beata Pinkiewicz-Gara, Joanna Błaszczyńska, Katarzyna Demendecka, Barbara Ostrowska, Paulina Zwierzańska.

Adresaci projektu: grupa III „Tygryski”

Organizator projektu w placówce: Milena Dziubak

Czas realizacji projektu: 01.10.2023r. – 31.05.2024r.

Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy Zmysłami” jest innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci. Tworzenie przez nauczycieli odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej.

Cele szczegółowe:
Poszerzanie i wzbogacanie wiedzy na temat integracji sensorycznej i zmysłów;
Wielozmysłowe postrzeganie świata przez dzieci;
Rozbudzenie kreatywności w realizacji zadań;
Stymulowanie wszystkich zmysłów w trakcie zabaw i sytuacji edukacyjnych;
Tworzenie warunków do kształtowania przez dzieci świadomości własnego ciała;
Współpraca nauczycieli i dzieci na terenie całego kraju poprzez wspólną wymianę doświadczeń.

Zadania do wykonania w ramach projektu z podziałem na miesiące:

Październik – SENSORYCZNY TOR PRZESZKÓD

Listopad – MASA PLASTYCZNA

Grudzień – SENSORYCZNA CHOINKA

Styczeń – AKADEMIA SMAKU

Luty – BRUDNE ZADANIE

Marzec – SENSORYCZNA PISANKA

Kwiecień – DŹWIĘKI WOKÓŁ NAS

Maj – SENSORYCZNE PUDEŁKO

Odkrywanie świata dzieci. Edukacja w pięciu kolorach. Plan daltoński w przedszkolu - Innowacja pedagogiczna

Innowacja pedagogiczna „Odkrywanie świata dzieci. Edukacja w pięciu kolorach. Plan daltoński w przedszkolu.”

„Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami, to może ono zrobić więcej, niż od niego oczekujemy, a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno.”

Helen Parkhurst

 

Autor innowacji: Ewa Kalita

 

Adresaci innowacji: 4 -latki, grupa II „Kubusie Puchatki”

 

Termin realizacji innowacji: 01. 09.2023r. – 30. 06.2024r.

 

Cel główny: wszechstronny rozwój dzieci. Nauka odpowiedzialności, samodzielności
i wolności wyboru.

 

Nowatorski charakter innowacji polega na wykorzystaniu koncepcji Planu daltońskiego opartego na solidnych filarach, sformułowanych przez Helen Parkhurst: samodzielności, odpowiedzialności i współpracy. Podstawowym narzędziem pracy nauczyciela jest własny namysł i refleksja. Pierwszy stopień do samodzielności w uczeniu się stanowi samoobsługa, natomiast utrzymanie porządku otoczenia jest jednym z jej elementów. Poruszanie się po sali, gdzie rzeczywistość jest opisana obrazkami, bardzo ułatwia dzieciom funkcjonowanie. Grupa przedszkolna, przebywająca we wspólnej sali ponosi wspólną odpowiedzialność za najbliższe otoczenie. Dzieci są współgospodarzami sali. Ład w sali zapewnia bezpieczeństwo i łatwiejszy dostęp do ulubionych zabawek. Współpraca w grupie, to między innymi umiejętność pomocy koledze. Dziecko poproszone o pomoc, dostaje ważny sygnał: „Ja potrafię to zrobić”.

 

Planowane działania:

 

  1. Utworzenie „Galerii Rodziny – Przedszkole moim drugim domem jest” zdjęcia dziecka wraz z rodziną, rodzicami, rodzeństwem stojące w dostępnym dla dzieci miejscu nadające ciepłą, rodzinną atmosferę. Dziecko w każdej chwili może podejść do zdjęcia, przytulić się. Współpraca z rodzicami.
  2. Utworzenie obrazu „Moje dziecko” na odrysowanej dłoni rodzic zapisuje na poszczególnych palcach dłoni zalety, talenty, umiejętności, cechy charakteru dzieci. Obraz prezentowany w sali. Współpraca z rodzicami.
  3. Patyczak mój przyjaciel – hodowla patyczaka. Wdrażanie do poczucia obowiązkowości, pracowitości, miłości do przyrody. Współpraca z rodzicami.
  4. Oś czasu – prezentacja roku kalendarzowego w formie graficznej z wyszczególnionymi porami roku, urodzinami dzieci, ważnymi wydarzeniami przedszkolnymi, świętami. Pogłębianie więzi grupowych, nauka rytmów pór roku i miesięcy. Współpraca z rodzicami.
  5. Zabawa z kolorowymi dniami tygodnia: poniedziałek – czerwony, wtorek – niebieski; środa – pomarańczowy, czwartek – zielony, piątek – żółty, sobota – fioletowy, niedziela – różowy. Nauka rytmów dni tygodnia. Zabawa w skojarzenia, wyszukiwanie rzeczy z otoczenia w określonym kolorze.
  6. Utworzenie kącika gier. Wszechstronny rozwój, radzenie sobie z porażką, współpraca. Współpraca z rodzicami.
  7. Działanie według instrukcji. Wykorzystanie zdjęć przedmiotów znajdujących się w sali. Nauka samodzielności.
  8. Gimnastyka dla smyka – rozwijanie sprawności fizycznej dziecka. Współpraca z rodzicami.
  9. Dyżurni – pomocne dłonie – działanie według instrukcji, wdrażanie do pracowitości i poczucia obowiązku, odpowiedzialności, poczucie sprawstwa.
  10. Kącik zadań indywidualnych – przygotowanie tablicy z symbolami dni tygodnia, stoliczka i krzesełka. Dziecko samodzielnie i w wybranym przez siebie dniu (od poniedziałku do piątku – na wykonanie zadania ma tydzień) wykonuje zadanie np. pracę plastyczną według przedstawionej graficznie instrukcji. Budowanie samodzielności i odpowiedzialności, wolności wyboru.

Autor: Ewa Kalita

Bibliografia:

 

  • H. Parkhurst, Wykształcenie według planu daltońskiego, Książnica Atlas, Warszawa 1928
  • E. Janus, Przedszkole z pomysłem. Plan daltoński w przedszkolu, Sor-Man, 2020
Nie lada to gratka! Poznajemy Misia Uszatka! – Projekt literacko – czytelniczy

Autor projektu: Agata Chmura.


Realizacja projektu odbywa się w grupie V „Mądre Sowy” od IX 2023r. do VI 2024r.


Założenia projektu:
Głównym założeniem projektu jest wprowadzenie dzieci w świat literatury dziecięcej, promowanie czytelnictwa, rozwijanie wszechstronnej stymulacji dzieci, poprzez połączenie wrażeń ruchowych, wzrokowych, słuchowych i dotykowych.


Cele projektu:
Głównym celem projektu jest zainteresowanie dzieci, rodziców literaturą dziecięcą, tą dawną, książeczką wypożyczoną w bibliotece.


Organizator w przedszkolu: Bogusława Drygiel

Teatrzyk bliżej przedszkola - Cykliczne przedstawienia bajek w języku angielskim - Innowacja pedagogiczna

Adresaci innowacji: 3 -latki, 3 /4-latki, 4 -latki, 5 -latki

Rozpoczęcie innowacji nastąpi we wrześniu 2023 i trwać będzie do czerwca 2024r.

 

Cel główny:

  • Zapoznanie dzieci w wieku przedszkolnym ze światem ludzkich emocji poprzez przedstawienia teatralne.
  • Rozwijanie kompetencji językowych dzieci.

Cel szczegółowy:

  • promowanie języka angielskiego wśród dzieci,
  • rozwijania wyobraźni
  • budowanie umiejętności skupienia uwagi
  • uczenie krytycznego myślenia i wyrażania swojej opinii na temat obejrzanego przedstawienia
  • stworzenie twórczej atmosfery w przedszkolu
  • uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka angielskiego,
  • rozwijanie u dzieci poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości,
  • rozwijanie wiedzy i sprawności językowych,
  • poszerzanie słownictwa poprzez różnorodne formy pracy z językiem obcym,
  • wzmacnianie więzi emocjonalnej między nauczycielami i rodzicami podczas wspólnie wykonywanych zadań

 

Szczegółowy opis innowacji:

Innowacja polega na przeprowadzeniu teatrzyków w języku angielskim w terminie co dwumiesięcznym w wykonaniu autorki innowacji oraz chętnych do współpracy nauczycielek z w/w przedszkola. Dzięki wykorzystaniu pacynek, dzieci będą uczyć się rozpoznawać emocje, nazywać je i regulować. Dzięki nagraniom znanych bajek, odtwarzanym podczas teatrzyku w języku angielskim, dzieci będą rozwijać sprawności językowe, oraz wyobraźnię. Dzieci będą rozwijać poczucie własnej wartości, poprzez wykonywanie wraz z rodzicem, rekwizytów niezbędnych do inscenizacji. Po każdym teatrzyku, dzieci, oraz rodzice którzy wezmą udział w zadaniu, otrzymają list pochwalny oraz dyplom-podziękowanie za współpracę. W ten sposób, współpraca przyniesie efekty , a cel jakim jest uświadomienie nauczycielom i rodzicom odnośnie ich roli w relacjach: przedszkole - rodzina, rodzina - przedszkole, oraz walorach partnerskiego współdziałania, zostanie zrealizowany.

 

Autor: Irmina Walenciuk

 

Bibliografia:


Procedura wprowadzania innowacji pedagogicznej w Przedszkolu Publicznym nr 3 w Łęcznej, wrzesień 2022r.
Artykuł ‘’Improving Expressive Language Skills Using Characterized Hand Puppets’’, dostępny pod adresem: https://www.researchgate.net/publication/369903035_Improving_Expressive_Language_Skills_Using_Characterized_Hand_Puppet

jj
Skip to content