Innowacja Pedagogiczna „Maleństwa z Trójki w krainie teatru” – podsumowanie

Czas na teatrzyk, pora na skupienie,

zaraz na tej scenie będzie przedstawienie.

Wyprostuj plecy, usiądź wygodnie,

aby w teatrze poczuć się swobodnie.”

Za nami ostatnie teatralne wydarzenie w ramach innowacji pedagogicznej prowadzonej w bieżącym roku szkolnym w najmłodszej grupie Maleństwa.

Celem głównym innowacji „Maleństwa z Trójki w krainie teatru” było zapoznanie dzieci ze światem ludzkich emocji poprzez przedstawienia teatralne. Pomysł był naturalną odpowiedzią na roczny plan pracy naszego przedszkola, którego tytuł brzmi „W krainie emocji – wspieranie rozwoju społeczno – emocjonalnego”.

Innowacja trwała 8 miesięcy i polegała na przeprowadzeniu różnorodnych zajęć dotyczących sfery społeczno – emocjonalnej dzieci, opartych na przedstawieniach teatralnych w wykonaniu autorek innowacjia ale również dzieci.

Podczas realizacji zadań korzystaliśmy z takich narzędzi jak: Teatrzyk Kamishibai, paluszkowe pacynki, kukiełki, sylwety postaci, wykorzystywaliśmy również własne ciało okryte kostiumem i wspomagane rekwizytami.

Paluszkowe przedstawienie „Czerwony Kapturek” miało na celu uwrażliwić dzieci na zachowanie ostrożności w kontaktach z nieznajomymi.

Teatrzyk cieni rozwijał wyobraźnię, mowę i koncentrację uwagi.

Sylwety zwierząt z jesiennego lasu pozwoliły przeżyć nam konsekwencję nieposzanowania praw natury.

Teatralne powitanie i pożegnanie pór roku pozwoliły być naocznymi świadkami cykliczności świata.

Teatrzyk „Złotowłosa i trzy misie” uwrażliwił dzieci na to, że nie można naruszać cudzej własności i wkraczać nieproszonym do czyjegoś domu.

Japoński teatrzyk Kamishibai pozwolił dzieciom poznawać siebie, wdrożył je do postaw akceptacji, wrażliwości oraz służenia pomocą innym.


Podczas cyklicznych spotkań dzieci uczyły się rozpoznawać emocje, nazywać i regulować je. Formy teatralne rozwijały wyobraźnię oraz umiejętności językowe. Budowały umiejętność skupiania uwagi, krytycznego myślenia i wyrażania swojej opinii na temat obejrzanego przedstawienia.

Po każdych zajęciach dzieci miały okazję za pomocą kciuków, uśmiechniętych i smutnych buziek określić, czy przedstawienie im się podobało, czy nie.

Występom towarzyszyło zorganizowanie w sali tymczasowego kącika teatralnego we współpracy z rodzicami przedszkolaków. Gromadzenie wydruków kolorowanek, literatury na temat teatrzyków, układanek edukacyjnych, puzzli, rekwizytów takich jak: maski, sylwety, bilety pozwoliło w trakcie trwania innowacji stworzyć twórczą atmosferę, umożliwiło zabawę w teatr, który kształtował

dzieci osobowość, rozładowywał emocje i miał wpływ na ich postawy moralne.

Ciekawskich mających niedosyt naszych twórczych działań zapraszamy do odwiedzenia galerii grupy „Maleństwa”.

Koordynatorki innowacji pedagogicznej: Pani Agnieszka Dybich, Pani Ewa Kalita.

jj
Skip to content