Przedszkolny zestaw programów na rok szkolny 2024/2025
Praca dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o dopuszczone do realizacji programy:
1. Program wychowania przedszkolnego autorstwa Wiesławy Żaby – Żabińskiej, Wioletty Majewskiej, Renaty Paździo, wyd. Mac Edukacja.
2. Program dodatkowych zajęć plastycznych dla dzieci 5 – letnich „Paleta Wyobraźni”.
3. Program adaptacyjny Przedszkola Publicznego nr 3 w Łęcznej dla dzieci 3 – letnich w grupie „Maleństwa”.
4. Program edukacyjno – wychowawczy „Tygryski poznają zawody”.
5. Program nauczania języka angielskiego Magdaleny Kłębokowskiej
Projekty, programy, innowacje na rok szkolny 2024/2025:
Kreatywne Dni Nietypowe - II Edycja Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego
Adresaci innowacji: 3 /4-latki
Rozpoczęcie projektu nastąpi we wrześniu 2024 r. i trwać będzie do czerwca 2025 r.
Cel ogólny projektu:
- Wszechstronny rozwój dzieci w różnym wieku poprzez stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia, rozwijaniu kreatywności, budowaniu poczucia własnej sprawczości.
Cele szczegółowe:
- Rozwijanie empatii,
- Uwrażliwienie na potrzeby zwierząt,
- Przygotowanie do współuczestniczenia w grupie,
- Nauka współpracy,
- Kształtowanie tolerancji,
- Wyzwalanie radości i innych pozytywnych uczuć,
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości, sprawczości,
- Rozwijanie zainteresowań,
- Obniżanie poziomu stresu,
- Wypracowanie strategii radzenia sobie ze stresem
Szczegółowy opis projektu:
W II edycji Kreatywnych Dni Nietypowych realizowane będą dni podane w modułach: Sportowe dni Nietypowe, Empatyczne Dni Nietypowe, Zawodowe Dni Nietypowe, Bajkowe Dni Nietypowe W Grupie III zrealizowane będą następujące dni wg harmonogramu: „Dzień Gimnastyki”, „Dzień Uśmiechu”, „Dzień Miłośników Pluszaków”, „Międzynarodowy Dzień Wiedźmy”, „Dzień Jubilera”, „Dzień Piłki nożnej”, „Dzień Kubusia Puchatka”, „Dzień Piekarza i Cukiernika”, „Światowy Dzień Świadomości Autyzmu”. „Dzień Florysty”, „Międzynarodowy Dzień Praw Zwierząt”, „Dzień Rowerzysty”.
Autorzy: Magdalena Wypchał, Anna Kaczyńska, Katarzyna Feledyk, Aneta Doroz, Edyta Sendela Nauczyciele Przedszkola nr 4 w Dąbrowie Górniczej
Koordynator projektu w PP3: Agnieszka Pietrzak
Wyzwania Teodora V edycja - Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
Adresaci projektu: 3 /4-latki
Rozpoczęcie innowacji nastąpi we wrześniu 2024 r. i trwać będzie do maja 2025 r.
Cel ogólny projektu:
- Głównym celem niniejszego projektu jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka, ale także uświadomienie dzieciom, że o własny rozwój można dbać w każdym wieku, a pomoc okazywana innym jest równie ważna, jak troska o siebie samego. Natomiast wszelkie podejmowane działania mogą być kreatywnym wyzwaniem.
Cele szczegółowe:
- Dbanie o wszechstronny i indywidualny rozwój dzieci,
- Zdobywanie różnych umiejętności,
- Rozwijanie umiejętności współpracy,
- Wyzwalanie pozytywnych emocji,
- Rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia,
- Rozwijanie samodzielności,
- Kształtowanie empatii wobec innych osób,
- Upowszechnianie zdrowego trybu życia,
- Kształtowanie postawy prospołecznej,
- Rozwijanie zainteresowań światem nauki i eksperymentów,
- Rozwijanie sprawności manualnych i zdolności konstrukcyjnych,
- Poznawanie zawodów.
Szczegółowy opis projektu:
Teodor to bocian, przyjaciel dzieci, a zwłaszcza przedszkolaków. Ten wyjątkowy bocian wie, jak ważne jest dbanie o wszechstronny rozwój dzieci, ale równocześnie pamięta zawsze o tym, aby zwracać uwagę na potrzeby i uczucia innych. Dlatego postanowił zostać profesorem nauk przedszkolnych i przekazywać najmłodszym wiedzę oraz pomagać zdobywać nowe umiejętności, a jednocześnie mobilizując ich do jak najbardziej kreatywnych działań. Teodor chce, aby przedszkolaki zdobyły siedem sprawności, które uważa za najbardziej przydatne, dlatego wyznaczy siedem zadań do wykonania. Grupa III zrealizuje zadania z modułu I, modułu II i modułu IV. W pierwszej edycji do zdobycia są odznaki związane ze sportem, przygotowywaniem posiłku, okazywaniem pomocy, wyrażaniem emocji i uczuć, dbaniem o przyrodę, ale również znajdzie się coś dla małych artystów. Druga edycja to sprawności pomocnej dłoni, ratownika medycznego, małego chemika, detektywa, majsterkowicza, znawcy własnej miejscowości i podróżnika. Natomiast w edycji czwartej dzieci zostaną specjalistami i znawcami: muzyki, malarstwa, teatru, filmu, literatury, rzeźby i nieustannie specjalistami w pomaganiu.
Autor: Agnieszka Szkadłubowicz
Koordynator projektu w PP3: Agnieszka Pietrzak
Mali projektanci czasu z Planem daltońskim w tle - Innowacja pedagogiczna
„Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami, to może ono zrobić więcej, niż od niego oczekujemy, a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno.”
Helen Parkhurst
Adresaci innowacji: wszystkie grupy przedszkolne
Termin realizacji innowacji: 01.10.2024 r. – 30.04.2025 r.
Cel główny: zapoznanie dzieci z wybranymi sposobami zarządzania czasem, a także pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci. Rozwijanie wśród dzieci umiejętności koncepcji edukacyjnej planu daltońskiego: samodzielności, odpowiedzialności, współpracy oraz nabycie umiejętności planowania dziecięcych aktywności.
Nowatorski charakter innowacji polega na wykorzystaniu koncepcji Planu daltońskiego opartego na solidnych filarach, sformułowanych przez Helen Parkhurst: samodzielności, odpowiedzialności i współpracy. Podstawowym narzędziem pracy nauczyciela jest własny namysł i refleksja. Pierwszy stopień do samodzielności w uczeniu się stanowi samoobsługa, natomiast utrzymanie porządku otoczenia jest jednym z jej elementów. Poruszanie się po sali, gdzie rzeczywistość jest opisana obrazkami, bardzo ułatwia dzieciom funkcjonowanie. Grupa przedszkolna, przebywająca we wspólnej sali ponosi wspólną odpowiedzialność za najbliższe otoczenie. Dzieci są współgospodarzami sali. Ład w sali zapewnia bezpieczeństwo i łatwiejszy dostęp do ulubionych zabawek. Współpraca w grupie, to między innymi umiejętność pomocy koledze. Dziecko poproszone o pomoc, dostaje ważny sygnał: „Ja potrafię to zrobić”.
Planowane działania:
1.Wyjaśnienie dzieciom założeń innowacji i jej harmonogramu,
z mocnym akcentem na to, iż to dzieci będą w wielu aspektach decydować o jej przebiegu.
- wyjaśnienie pojęcia „projektant”
- zdecydowanie w jakiej formie i w jakim miejscu sali zostanie umiejscowiony „Przedszkolny punkt dowodzenia czasem”.
2. Oś czasu – prezentacja roku kalendarzowego w formie graficznej
z wyszczególnionymi porami roku, urodzinami dzieci, ważnymi wydarzeniami przedszkolnymi, świętami. Pogłębianie więzi grupowych, nauka rytmów pór roku i miesięcy.
3. Zabawa z kolorowymi dniami tygodnia: poniedziałek – czerwony, wtorek – niebieski; środa – pomarańczowy, czwartek – zielony, piątek – żółty, sobota – fioletowy, niedziela – różowy. Nauka rytmów dni tygodnia. Zabawa w skojarzenia, wyszukiwanie rzeczy z otoczenia
w określonym kolorze.
5. Wspólnie z nauczycielem dzieci zaplanują obchody świąt z kalendarza świąt nietypowych, wśród tych które korelują z tematyką czasu np. Dzień Matematyki, Dzień Zegarmistrza. Dzieci będą miały prawo wyboru wśród propozycji nauczyciela. Wybór będzie polegał na położeniu piłeczki obok zdjęcia symbolizującego święto – dzieci będą tym samym uczyć się, że nie tylko mają prawo wyboru, ale również o tym że w grupie podejmuje się decyzje grupowe.
6. „Tropiciele czasu” - podczas spacerów i wycieczek dzieci będą „tropić czas” tzn. poszukiwać w najbliższym otoczeniu zegarów/zegarków/kalendarzy. Poznają historię powstania zegara.
7. Dzieci w ramach „zadania domowego” opracują wspólnie z rodzicami drzewa genealogiczne obrazujące upływ czasu w ich rodzinach.
8. Dzieci wspólnie z nauczycielem wykonają „Kapsułę czasu”. Dzieci samodzielnie zdecydują, co chciałyby umieścić w kapsule czasu oraz własnoręcznie wykonają wszystkie przedmioty. Kapsuła zostanie zakopana w oznaczonym miejscu w ogrodzie przedszkolnym.
9. Do udziału w innowacji zostaną zaproszeni dziadkowie przedszkolaków/lokalny Klub Seniora. Opowiedzą na swoim przykładzie jak upływa życie człowieka, zaprezentują zdjęcia ze swojej młodości, opowiedzą jak bawili się gdy byli w wieku przedszkolaków.
10. Zegar daltoński - jego tarcza została podzielona na cztery części. Każdy kolor oznacza upływający czas – żółty to 30 minut, pomarańczowy – 15 minut, zielony – 10 minut, a czerwony – 5 minut. Zegar pomoże dzieciom zrozumieć pojęcie czasu, a także uczy planowania pracy
w konkretnym odcinku czasowym.
11. Tablica zadań - znajdują się na niej imiona dzieci oraz dni tygodnia, do których dopasowane są konkretne kolory. W poniedziałek uczniom przydzielane są konkretne zadania, które muszą zrealizować do piątku. Decyzja o czasie, w jakim to nastąpi, należy do każdego dziecka. Dzieci będą zaznaczały na tablicy „obecność”.
12. Zostaną przeprowadzone zajęcia w wykorzystaniem ćwiczeń zaproponowanych przez prof. E. Gruszczyk-Kolczyńską i Ewę Zielińską w publikacji „Dziecięca matematyka”.
13. Kącik zadań indywidualnych – przygotowanie tablicy z symbolami dni tygodnia, stoliczka i krzesełka. Dziecko samodzielnie i w wybranym przez siebie dniu (od poniedziałku do piątku – na wykonanie zadania ma tydzień) wykonuje zadanie np. pracę plastyczną według przedstawionej graficznie instrukcji. Budowanie samodzielności i odpowiedzialności, wolności wyboru.
14. Wykorzystanie technologii TIK w planowaniu czasu to jest aplikacji „Focus To-Do”.
Autor: Ewa Kalita
Bibliografia:
- H. Parkhurst, Wykształcenie według planu daltońskiego, Książnica Atlas, Warszawa 1928
- E. Janus, Przedszkole z pomysłem. Plan daltoński w przedszkolu, Sor-Man, 2020
- „Dziecięca matematyka : dwadzieścia lat później: książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków” / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska. - Kraków: CEBP, 2015
Gimnastyka i zabawa to dla dzieci dobra sprawa - Innowacja mieszana
Adresaci innowacji: 5– latki, gr. V „Mądre Sowy”
Rozpoczęcie innowacji - październik 2024, zakończenie - maj 2025r.
Cel główny:
Rozwijanie sprawności ruchowej, propagowanie zdrowego stylu życia oraz podnoszenie wydolności organizmu.
Cele szczegółowe:
- Rozwijanie sprawności motorycznej w zakresie szybkości, skoczności, zwinności i zręczności.
- Wyrabianie umiejętności działania zespołowego.
- Dostarczenie dzieciom okazji do spontanicznych działań i wyrażania radości.
- Wyrabianie umiejętności łączenia ruchu z muzyką.
- Stwarzanie okazji edukacyjnych umożliwiających wspieranie i wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka.
Szczegółowy opis innowacji:
1. Organizowanie systematycznych zabaw i ćwiczeń fizycznych.
- ćwiczenia poranne;
- zestawy ćwiczeń;
- zabawy ruchowe;
- ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem metod twórczych i odtwórczych:
- metoda zabawowo – naśladowcza,
- metoda bezpośredniej celowości ruchu (zadaniowa),
- metoda opowieści ruchowej,
- elementy gimnastyki twórczej R. Labana,
- elementy gimnastyki twórczej K. Orffa,
- elementy gimnastyki rytmicznej A. i M. Kniessów,
- elementy Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,
- elementy Kinezjologii Edukacyjnej,
- elementy Edukacji przez ruch Doroty Dziamskiej
- ćwiczenia z nietypowym przyborem,
- spotkania z trenerami różnych dyscyplin:
- poznanie różnorodnych dyscyplin sportowych.
2. Zabawy i ćwiczenia ruchowe na placu zabaw.
- zabawy ruchowe w ogrodzie z wykorzystaniem przyborów.
- tory przeszkód.
- „My się zimy nie boimy” – saneczkowanie i zabawy na śniegu (grudzień/2024 – luty/2025)
3. Ruch przy muzyce:
- zabawy rytmiczne przy muzyce i piosenkach,
- zabawy taneczne i inscenizowane.
- rodzinna gimnastyka: z mamą, tatą, babcią i dziadkiem/ z podziałem na miesiące/.
4. Edukacja przez ruch:
- gry i zabawy ruchowo - edukacyjne z zakresu działań matematycznych,
- gry i zabawy ruchowo - edukacyjne z zakresu działań przyrodniczych.
5. Aktywność w czasie wolnym:
- Informacje dla rodziców nt. znaczenia aktywności ruchowej u dzieci na stronie Internetowej
i Facebooku Przedszkola Publicznego nr 3 w Łęcznej..
Autor: mgr Bożena Brzezicka
Bibliografia:
- Procedura wprowadzania innowacji pedagogicznej w Przedszkolu Publicznym nr 3
w Łęcznej, wrzesień 2022r. - K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu,” WSiP, Warszawa 1972.
- „Program wychowania przedszkolnego” Wiesława Żaba-Żabińska, Wioletta Majewska, Renata Paździo - MAC Edukacja.
- R. Trześniowski „Gry i zabawy ruchowe”.
- A. Grzęska „Zajęcia ruchowe w przedszkolu”.
- „Gimnastyka i zabawa to dla dzieci ważna sprawa” – opracowanie innowacji –
mgr Bożena Brzezicka
Tygryski poznają cztery pory roku metodą stymulacji polisensorycznej - Innowacja
Adresaci innowacji: 3 /4-latki.
Rozpoczęcie innowacji nastąpi we wrześniu 2024 r. i trwać będzie do czerwca 2025 r.
Cel ogólny:
- budowanie u dzieci poczucia radości, bezpieczeństwa, a co za tym idzie wzajemnego zaufania i komunikacji poprzez dostarczanie im określonej ilości i jakości bodźców sensorycznych pobudzających zmysły do działania.
Cele szczegółowe:
- Stymulacja percepcji wzrokowej
- aktywizowanie zmysłu wzroku (doświadczanie bodźców wzrokowych),
- rozwijanie pamięci wzrokowej (przewidywanie kolejności następujących po sobie czynności, przedmiotów, barw).
2. Stymulacja percepcji słuchowej
- poszerzanie zasobu doświadczeń w zakresie percepcji słuchowej,
- usprawnianie koncentracji na bodźcach słuchowych,
- zmniejszanie lęku przed dźwiękami nieznanymi,
- rozwijanie umiejętności różnicowania dźwięków otoczenia i dźwięków mowy (dźwięki różnych przedmiotów, instrumentów, dźwięki natury, głos ludzki).
3. Stymulacja percepcji dotykowej
- zachęcanie dziecka do badania przedmiotów o różnej fakturze (aktywizacja zmysłu dotyku),
- nabywanie różnych doświadczeń dotykowych (ciepło-zimno, sucho-mokro, szorstko-gładko itp.) i łączenie ich z różnymi przedmiotami i sytuacjami (rozwijanie pamięci dotykowej),
- wyczuwanie poszczególnych części ciała w trakcie masowanie ich różnymi materiałami.
4. Stymulacja percepcji węchowej
- gromadzenie doświadczeń węchowych (poznawanie różnych zapachów),
- poszukiwanie źródła zapachu,
- kojarzenie zapachu z różnymi substancjami.
5. Stymulacja percepcji smakowej
- rozwijanie percepcji smakowej (akceptacja nowego smaku, posiłku),
- reagowanie na określony smak i nabywanie umiejętności różnicowania smaku.
6. Stymulacja zmysłu równowagi
- doświadczanie ruchu,
- normalizowanie napięcia mięśniowego,
- rozwijanie orientacji w schemacie ciała,
- rozwijanie orientacji przestrzennej.
Szczegółowy opis innowacji:
Poranny krąg jest metodą, którą określamy jako stymulację polisensoryczną, czyli wielozmysłową. Metoda ta polega na pobudzaniu wszystkich zmysłów za pomocą symboli: żywiołów, barw, zapachów, smaków, odgłosów, wrażeń dotykowych i termicznych. Umożliwia poznawanie poprzez patrzenie, słuchanie, dotykanie, wąchanie i smakowanie. Dzieci siedzą w kręgu zwrócone do siebie twarzami. Nauczyciel podchodzi kolejno do każdego dziecka i wspólnie z nim wykonuje daną czynność. Dziecko jest zmuszone do czekania na swoją kolej, co pozwala mu na odbieranie wrażeń płynących z przebywania z innymi, obserwowania ich w takiej samej sytuacji, w tym samym działaniu, zainteresowania ich ruchami czy minami. Udział w zajęciach prowadzonych według tej innowacji wpłynie na rozwój procesów poznawczych, na rozwój zmysłów.
Spodziewane efekty:
- uwrażliwienie zmysłów, poprawa ich funkcjonowania,
- poprawa umiejętności współdziałania w grupie,
- poprawa umiejętności różnicowania kolorów,
- rozwój mowy biernej i czynnej,
- rozwój podstawowych umiejętności matematycznych,
- poprawa zdolności manualnych,
- podniesienie poziomu samodzielności dzieci,
- poprawa umiejętności naśladowczych.
Autor: Agnieszka Pietrzak
Bibliografia:
- Procedura wprowadzania innowacji pedagogicznej w Przedszkolu Publicznym nr 3 w Łęcznej, wrzesień 2022 r.
- M. Piszczek, Terapia zabawą. Terapia przez sztukę, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej MEN, Warszawa 1997 r.
- Violet F. Maas, Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 1998 r.
Moja angielsko-hiszpańska przygoda - Projekt edukacyjny
Adresaci innowacji: 3 -latki, 3/ 4 -latki, 4 -latki, 5 -latki
Rozpoczęcie innowacji nastąpi w październiku 2024 i trwać będzie do czerwca 2025r.
Cel główny: Projekt ma przyczyniać się do pozytywnego nastawienia młodych ludzi do nauki języka angielskiego i hiszpańskiego oraz kształtować motywację do nauki tych języków.
Cele szczegółowe:
- rozbudzenie wśród dzieci ciekawości poznawczej językiem angielskim i hiszpańskim,
- rozwijanie aktywności i kreatywności podczas przygotowania przez dzieci szerokiej gamy plakatów i gazetek ściennych, przedstawiających poznane słownictwo w języku hiszpańskim i angielskim,
- rozwijanie takiej cechy jak pracowitość, podczas wykonywania zadań domowych, które dzieci otrzymują od nauczyciela i nad którymi należy dalej pracować wspólnie z rodzicami lub innymi członkami rodziny,
- wzmacnianie u dzieci wiary we własne siły, swoje możliwości, zwłaszcza podczas brania udziału w konkursie języka angielskiego i hiszpańskiego na zakończenie projektu,
- poszerzanie słownictwa poprzez różnorodne formy pracy z językiem obcym,
- kształtowanie umiejętności dyskutowania, kiedy to dzieci dokonują wyboru tematów i słownictwa do przetłumaczenia na język angielski i hiszpański.
Szczegółowy opis projektu:
Podczas projektu, dzieci będą poznawać równolegle słówka, wyrażenia w języku angielskim i hiszpańskim. Dzieci będą mogły korzystać z interaktywnych prezentacji oraz multimedialnych prezentacji, służących do poznania różnic i podobieństw w obyczajach, kulturze Anglii i Hiszpani. Na wstępie projektu, nauczyciel zawrze kontrakt z przedszkolakami, który to będzie zawierał wytyczne dotyczące zachowania na zajęciach oraz konkretne cele. Podczas realizacji projektu, nauczyciel będzie pracował nad poprawną wymową w obu językach obcych. Niemniej ważnym elementem będzie słuchanie i odgrywanie wybranych scen w języku angielskim i hiszpańskim zarówno przez nauczyciela jak i dzieci. Przedszkolaki poznają wybrane zabytki Londynu, stolicy Hiszpani oraz postaci będące symbolami Anglii, Hiszpani. Powodem, dla którego wybrano ten projekt, jest umożliwienie dzieciom eksperymentowania z dwoma językami obcymi jednocześnie. Dzieci będą miały prawo popełniać błędy, podejmować niezliczone próby, które rozwiną ich potencjał uczenia się w tak młodym wieku. Projekt stworzy im możliwości rozwoju umiejętności społecznych, oraz umożliwi radzenia sobie z sytuacjami związanymi z życiem w wielokulturowym świecie.
Autor: Irmina Walenciuk
Bibliografia:
- Zadura - Wnuk A. (2020) Hiszpański w zabawie Scenariusze gier i zabaw językowych dla młodszych dzieci Praktyczny przewodnik dla lektorów i rodziców. Wagros, Poznań
- Stevenson J.A. (1921) The project method of teaching. New York, MacMillan pp:43- 44
- von Hofe, Jr., G. D. (1916) The development of a project. Teachers College Record, 17, 240-246.
Metoda globalnego czytania Glenna Domana etap I-II-III -Projekt edukacyjny
W zakresie nauki czytania dzieci w wieku przedszkolnym. Metoda globalnego czytania Glenna Domana etap I-II-III.
Adresaci innowacji: 3 -latki, 3/ 4 -latki, 4 -latki, 5 -latki
Rozpoczęcie innowacji nastąpi we wrześniu 2024 i trwać będzie do czerwca 2025r.
Cel główny: Projekt ma przyczyniać się do rozwijania kompetencji językowych dzieci.
Cele szczegółowe:
- promowanie języka angielskiego wśród dzieci,
- uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka angielskiego,
- rozwijanie u dzieci poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości,
- rozwijanie wiedzy i sprawności językowych,
- poszerzanie słownictwa poprzez różnorodne formy pracy z językiem obcym,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania wzrokowego słów angielskich,
- przygotowanie dzieci do czytania w języku angielskim.
Szczegółowy opis projektu:
Projekt będzie służył do opanowania przez dzieci młodsze umiejętności czytania. Uwzględnia zasadę stopniowania trudności i daje nauczycielowi możliwość dowolnego doboru treści. Zawiera ogólne założenia oraz propozycje konkretnych zabaw i zajęć, co ułatwia planowanie pracy dydaktyczno- wychowawczej. W projekcie zostały zaplanowane działania zmierzające do opanowania przez dzieci w przedszkolu nauki czytania poprzez zabawę, wykorzystując ich naturalną ciekawość oraz ruchliwość. Metoda Domana nie jest typowym programem nauczania – sam Glenn Doman nazywał ją bardziej „zabawą w czytanie”, niż nauką. Jej podstawą jest bowiem zabawa, wraz z towarzyszącą jej atmosferą entuzjazmu i radości – ale też systematyczność. Sama metoda nauki polega na pokazywaniu dziecku dużych białych kart, na których dużą czerwoną czcionką napisano różne wyrazy – kartoniki powinny mieć wymiary około 10x60 cm, a wysokość liter – 8 cm. Na początku są to proste rzeczowniki, które wraz z upływem czasu łączą się we frazy, a następnie w zdania. Dzięki metodzie Domana dziecko odkryje, że słowa mają znaczenie, mogą być użyte łącznie, a książka oznacza coś więcej niż prosta zabawa w rozumienie znaczenia słów. W metodzie globalnej wyróżniamy 5 etapów. Niniejszy projekt będzie dotyczył trzech pierwszych etapów (I-II-III).
ETAP I
POJEDYNCZE SŁOWA
- rzeczowniki (50);
- czasowniki;
- kolory;
- przymiotniki;
- przyimki w kontekście
ETAP II
WYRAŻENIA DWUWYRAZOWE
- używanie słów wcześniej wprowadzonych;
- możliwość użycia wykorzystanych kartek (zestawione słowa);
- możliwość wykonania nowych zestawień
ETAP III
PROSTE ZDANIA
- używanie znanych słów;
- zdania pojedyncze
Autor: Irmina Walenciuk
Bibliografia:
- https://bingobooks.eu/produkt/szkolenie-czytanie-globalne-po-angielsku-z-najmlodszymi/
- ARTYKUŁ na temat czytania globalnego z pisma ‘Języki Obce w Szkole’ dostępny pod adresem: https://bingobooks.eu/czytanie-globalne/
Teatrzyk bliżej przedszkola - Innowacja pedagogiczna
’’Teatrzyk bliżej przedszkola’’. Cykliczne przedstawianie bajek w języku angielskim i hiszpańskim.
Adresaci innowacji: 3 -latki, 3/ 4 -latki, 4 -latki, 5 -latki
Rozpoczęcie innowacji nastąpi w październiku 2024 i trwać będzie do czerwca 2025r.
Cel główny: Zapoznanie dzieci w wieku przedszkolnym ze światem ludzkich emocji poprzez przedstawienia teatralne. Rozwijanie kompetencji językowych dzieci.
Cele szczegółowe:
- promowanie języka angielskiego i hiszpańskiego wśród dzieci,
- rozwijania wyobraźni
- budowanie umiejętności skupienia uwagi
- uczenie krytycznego myślenia i wyrażania swojej opinii na temat obejrzanego przedstawienia
- stworzenie twórczej atmosfery w przedszkolu
- uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka angielskiego oraz hiszpańskiego,
- rozwijanie u dzieci poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości,
- rozwijanie wiedzy i sprawności językowych,
- poszerzanie słownictwa poprzez różnorodne formy pracy z językiem obcym,
- wzmacnianie więzi emocjonalnej między nauczycielami i rodzicami podczas wspólnie wykonywanych zadań
Szczegółowy opis projektu:
Innowacja polega na przeprowadzeniu teatrzyków w języku angielskim oraz hiszpańskim w terminie co dwumiesięcznym w wykonaniu autorki innowacji oraz chętnych do współpracy nauczycielek z w/w przedszkola. Dzięki wykorzystaniu pacynek, dzieci będą uczyć się rozpoznawać emocje, nazywać je i regulować. Dzięki nagraniom znanych bajek, odtwarzanym podczas teatrzyku w języku angielskim i hiszpańskim, dzieci będą rozwijać sprawności językowe, oraz wyobraźnię. Dzieci będą rozwijać poczucie własnej wartości, poprzez wykonywanie wraz z rodzicem, rekwizytów niezbędnych do inscenizacji. Po każdym teatrzyku, dzieci, oraz rodzice którzy wezmą udział w zadaniu, otrzymają dyplom-podziękowanie za współpracę. W ten sposób, współpraca przyniesie efekty , a cel jakim jest uświadomienie nauczycielom i rodzicom odnośnie ich roli w relacjach: przedszkole - rodzina, rodzina - przedszkole, oraz walorach partnerskiego współdziałania, zostanie zrealizowany.
Autor: Irmina Walenciuk
Bibliografia:
- Artykuł ‘’Improving Expressive Language Skills Using Characterized Hand Puppets’’ , dostępny pod adresem: https://www.researchgate.net/publication/369903035_Improving_Expressive_Language_Skills_Using_Characterized_Hand_Puppet
- Artykuł ‘’The Puppet – What a Miracle!’’, dostępny pod adresem:
Artykuł ‘’Rola teatru w życiu dziecka…’’, dostępny pod adresem: https://www.karuzela.org/zlobek-sensoryczny-karuzela/item/1051-rola-teatru-w-zyciu-dziecka.html
Metoda globalnego czytania Glenna Domana etap IV-V - Innowacja pedagogiczna
Innowacja pedagogiczna w zakresie nauki czytania dzieci w wieku przedszkolnym. Metoda globalnego czytania Glenna Domana etap IV-V.
Adresaci innowacji: 5 -latki
Rozpoczęcie innowacji nastąpi w październiku 2024 i trwać będzie do czerwca 2025r.
Cel główny: Rozwijanie kompetencji językowych dzieci.
Cele szczegółowe:
- promowanie języka angielskiego wśród dzieci,
- uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka angielskiego,
- rozwijanie u dzieci poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości,
- rozwijanie wiedzy i sprawności językowych,
- poszerzanie słownictwa poprzez różnorodne formy pracy z językiem obcym,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania wzrokowego słów angielskich,
- przygotowanie dzieci do czytania w języku angielskim.
Szczegółowy opis projektu:
W innowacji tej zostały zaplanowane działania zmierzające do opanowania przez dzieci w przedszkolu nauki czytania poprzez zabawę, wykorzystując ich naturalną ciekawość oraz ruchliwość. Metoda Domana nie jest typowym programem nauczania – sam Glenn Doman nazywał ją bardziej „zabawą w czytanie”, niż nauką. Jej podstawą jest bowiem zabawa, wraz z towarzyszącą jej atmosferą entuzjazmu i radości – ale też systematyczność. Metoda nauki polegać będzie na pokazywaniu dziecku dużych białych kart, na których dużą czerwoną czcionką napisano różne wyrazy – kartoniki powinny mieć wymiary około 10x60 cm, a wysokość liter – 8 cm. Nauczyciel będzie prezentował książki dużego formatu, z ilustracjami oraz krótkimi zdaniami, a to wszystko pozwoli dziecku zrozumieć znaczenie słów. W metodzie globalnej wyróżniamy 5 etapów, natomiast niniejsza innowacja będzie dotyczyć etapu IV i V.
ETAP IV
ROZBUDOWANE ZDANIA
- zdania pojedyncze rozwinięte;
- zdania złożone
ETAP V
KSIĄŻKI
- tekst poprzedza ilustrację
Autor: Irmina Walenciuk
Bibliografia:
- https://bingobooks.eu/produkt/szkolenie-czytanie-globalne-po-angielsku-z-najmlodszymi/
- Artykuł na temat podstawowych zasady łączenia zdań w języku angielskim, a także zastosowanie spójników w zdaniach złożonych, dostępny pod adresem: https://stylowapoliglotka.pl/zdania-zlozone-angielski/
- Artykuł na temat czytania globalnego z pisma ‘Języki Obce w Szkole’ dostępny pod adresem: https://bingobooks.eu/czytanie-globalne/
One , two, three. Play with me! - Innowacja pedagogiczna
„One , two, three. Play with me!” Innowacja wykorzystująca metodę zabawy z darami Froebla.
Adresaci innowacji: 3 -latki, 3/ 4 -latki, 4 -latki, 5 -latki
Rozpoczęcie innowacji nastąpi we wrześniu 2024 i trwać będzie do czerwca 2025r.
Cel główny: Rozbudzenie zainteresowania językiem angielskim przy pomocy prostych wierszy i rymowanek w oparciu o dary Froebla.
Cele szczegółowe:
- recytowanie krótkich wierszyków, śpiewanie piosenek związanych z darami;
- osłuchanie się z językiem obcym w zabawach ruchowych i dydaktycznych;
- wzbudzanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych;
- poznawanie znaczenia podstawowych słów i zwrotów z codziennego otoczenia , nazw przedmiotów, zjawisk, czynności i cech;
- tworzenie okazji do poznawania kultury innych krajów i narodów;
- kształtowanie umiejętności liczenia, dodawania, odejmowania, porównywania liczebności;
- rozwijanie samodzielności, odpowiedzialności
- zwracanie uwagi na zachowanie porządku w swoim miejscu pracy;
- wdrażanie do uważnego słuchania i postępowania zgodnie z instrukcją słowną i schematem itd.
Szczegółowy opis projektu:
Innowacja zakłada praktyczne integrowanie treści, metod i celów nauczania w języku obcym i ojczystym, by dziecko mogło poznawać świat, a także wyrazić siebie zarówno w języku polskim, jak i w języku angielskim. Innowacja zakłada również zaznajomienie dzieci z brzmieniem i melodią języka obcego, a dzięki nieustannemu powtarzaniu będą one przyswajały pojedyncze słówka, potem całe zwroty. Podczas innowacji nastąpi wykorzystanie rytmu w piosenkach, rymów w wierszykach i rymowanek oraz gestów towarzyszącym wykonywaniu utworów. Odbędzie się wspomaganie pomocami dydaktycznymi stanowiącymi klucz do naturalnej metody uczenia się. Przez cały okres wprowadzania niniejszej innowacji nauczyciel będzie wprowadzał zabawy z językiem angielskim, które to będą wspomagane wierszami i rymowankami zawartymi w publikacji „Hey, English is okay” Sylwii Kustosz – z użyciem darów Froebla. Raz w tygodniu na zajęciach z języka angielskiego nauczyciel wykorzystywać będzie dary, bazując na organizacji pracy według koncepcji F. Froebla. Walory podczas innowacji to:
· Słowo – praca z wierszykami w języku angielskim;
· Liczba – przeliczanie, dodawanie, odejmowanie;
· Kształt – opisywanie, porównywanie, poznawanie właściwości.
Autor: Irmina Walenciuk
Bibliografia:
·„Hey, English is ok!” Angielski z darami Froebla. Sylwia Kustosz, Lublin 2018
Dzieci Uczą Rodziców - Ogólnopolska akcja edukacyjna
Adresaci akcji: 5 - latki, grupa IV „Króliki”
Termin realizacji akcji: 09.09.2024 r. – 31.05.2025 r.
Cel główny:
Zachęcenie rodziców do zwiększenia ilości czasu poświęconego na wspólną zabawę, naukę z dziećmi. Wspieranie procesu edukacji najmłodszych w obszarach: bezpieczeństwo, ekologia, patriotyzm, historia, geografia, tradycja, zdrowie.
Szczegółowy opis akcji: szósta edycja akcji „Dzieci Uczą Rodziców” jest jedną z największych inicjatyw edukacyjnych w Polsce. Na uczestników czeka wiele darmowych materiałów edukacyjnych. Zakres tematyczny proponowanych materiałów jest niezwykle szeroki:
od bezpieczeństwa (w różnych wymiarach) i ekologii, przez historię i kulturę, aż po kosmos
i naukę o prehistorycznych zwierzętach, które wiele milionów lat temu dominowały na Ziemi.
Dzieci, obecnie z grupy IV, w ubiegłym roku brały udział za zgodą rodziców w V edycji
w. w. akcji.
Autor: Ewa Kalita
Netografia: dzieciuczarodzicow.pl
W świecie zmysłów – elementy integracji sensorycznej - Innowacja pedagogiczna
Adresaci: Grupa V „Mądre Sowy”
Czas realizacji: 01.10.2024r. – 30.05.2025r.
Cel główny:
Stymulacja układu nerwowego w celu sprawniejszego pokonywania trudności oraz aktywizacja dzieci.
Cele szczegółowe:
- budowanie świadomości ciała i przestrzeni,
- poprawa zdolności koncentracji,
- aktywne spędzanie czasu dzieci,
- rozwijanie zainteresowania otaczającym światem,
- poznanie zmysłów i nauka korzystania z nich.
Szczegółowy opis innowacji pedagogicznej:
Innowacja pedagogiczna „W świecie zmysłów – elementy integracji sensorycznej” będzie opierać się na 5 podstawowych zmysłów: dotyku, wzroku, słuchu, smaku, oraz węchu.
Układ dotykowy ma wpływ na bezpieczeństwo emocjonalne i poziom niewerbalnej komunikacji z otoczeniem.
Układ wzrokowy na wpływ na koordynację ruchową oraz funkcje intelektualne.
Układ słuchowy ma wpływ na odruch orientacyjny i poprawne lokalizowanie dźwięku.
Układ węchowy ma wpływ na pobudzanie lub wyciszanie układu nerwowego.
Zmysł smaku w dużej mierze zależy od wrażeń węchowych. Połączony jest również z mimiką twarzy, z której łatwo można odczytać smak przyjemny i nieprzyjemny.
Poprzez wprowadzenie elementów integracji sensorycznej do pracy z dziećmi ich mózgi z większą łatwością będą w stanie przetwarzać informacje ze wszystkich zmysłów i sposób prawidłowy łączyć je ze sobą lub z wcześniejszymi doświadczeniami dziecka. Działanie z metodą SI daje dzieciom w wieku przedszkolnym wiele korzyści. Dzięki niej przedszkolak potrafi dostosować się do zmieniających się warunków i odpowiednio na nie reagować. Jest to bardzo kreatywna i lubiana przez dzieci forma zajęć. Warto nadmienić, że innowacja pedagogiczna nie jest formą terapii SI a jedynie innowacyjną metodą wsparcia rozwoju dziecka.
Harmonogram wprowadzenia innowacji:
- październik/listopad – zmysł dotyku,
- grudzień/styczeń – zmysł wzroku,
- luty/marzec – zmysł słuchu,
- kwiecień – zmysł smaku,
- maj – zmysł zapachu.
Autor: Milena Dziubak
Paleta Wyobraźni - Program dodatkowych zajęć plastycznych
Adresaci programu: 5 – latki
Planowane rozpoczęcie programu: październik 2024r., zakończenie czerwiec 2025r.
Cele ogólne:
- Rozwijanie zdolności manualnych, kreatywności i wyobraźni.
- Poznawanie i eksperymentowanie z różnymi technikami plastycznymi.
- Wprowadzenie do tematyki pór roku, świąt i uroczystości przedszkolnych.
- Rozwijanie umiejętności pracy w grupie oraz indywidualnej ekspresji.
Cele szczegółowe:
- Nauka rozpoznawania charakterystycznych cech pór roku oraz związanych z nimi kolorami.
- Uczestniczenie w przygotowaniach do przedszkolnych uroczystości poprzez tworzenie upominków.
- Kształtowanie umiejętności pracy z różnorodnymi materiałami i technikami plastycznymi.
- Zwrócenie uwagi na prawidłową postawę podczas wykonywania pracy.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Rozwijanie umiejętności koncentracji.
- Kształtowanie umiejętności wycinania i posługiwania się narzędziami malarskimi.
Autor: Ewa Kalita
Będę przedszkolakiem - Program adaptacyjny
Adresaci programu: 3 -latki,
Rozpoczęcie programu adaptacyjnego nastąpi we wrześniu 2024 i trwać będzie do maja 2025r.
Ewaluacja programu – czerwiec 2025r.
ZAŁOŻENIA OGÓLNE PROGRAMU
Cel główny programu:
Stworzenie optymalnych warunków do jak łatwiejszej adaptacji dziecka w przedszkolu.
Cele szczegółowe programu:
- Poznanie potrzeb i możliwości rozwojowych nowych wychowanków.
- Wspomaganie dziecka w procesie przystosowania się do życia w przedszkolu.
- Zdiagnozowanie potrzeb i oczekiwań rodziców.
- Nawiązanie bliskiego, serdecznego kontaktu w relacjach: nauczyciel – dziecko, nauczyciel – rodzic.
- Przygotowanie rodziców do udzielania dziecku wsparcia.
- Obniżanie lęku rodziców, związanego z koniecznością posłania dziecka do przedszkola.
- Poznanie środowiska domowego dziecka.
- Kształtowanie pozytywnego wizerunku przedszkola.
Adaptacja to przystosowanie się jednostki lub grupy do funkcjonowania
w zmienionym środowisku społecznym. Spośród wielu procesów adaptacyjnych, przez jakie przechodzi człowiek, proces przystosowania się dziecka do przedszkola jest dla niego niezwykle istotny. Bardzo ważne jest, by pierwsze doświadczenia dziecka z przedszkolem przebiegały w atmosferze bezpieczeństwa, spokoju i łagodności. Zadaniem nauczycieli
i pozostałych pracowników przedszkola jest budowanie zaufania nie tylko dzieci, lecz także rodziców, poprzez słuchanie ich uwag i zdobywanie informacji na temat dziecka. Pierwsze spotkania umożliwią poznanie potrzeb psychicznych, żywieniowych oraz sposobu funkcjonowania maluchów. Pierwsze dni w przedszkolu, czasami tygodnie, to sytuacja wzbudzająca silne emocje w całej rodzinie. Dziecko czuje się wyrwane z dotychczasowego układu, który gwarantuje mu poczucie stabilności, bezpieczeństwa i rozumienie tego, co się dzieje wokół niego. Z dnia na dzień zostaje wprowadzone w nieznany świat.
W konsekwencji maluch nie jest w stanie kontrolować sytuacji i odczuwa ją jako zagrożenie, często reaguje płaczem, wycofaniem, miewa trudności w funkcjonowaniu, które mogą prowadzi do lęku, a czasami nawet do urazu psychicznego. Zatem, zadaniem całego personelu przedszkola jest przeprowadzenie małego człowieka przez próg między domem a przedszkolem w sposób jak najłagodniejszy, przyjazny dla jego psychiki i z szacunkiem dla jego potrzeb.
Żeby proces adaptacji przebiegał sprawnie i trwał jak najkrócej, musi istnieć ścisła współpraca między rodzicami, a pracownikami przedszkola. Współpraca ta powinna być przemyślana, zorganizowana, oparta na ustalonych zasadach i mająca na celu osiągnięcie określonych efektów. Proces adaptacji rozpoczyna się od pierwszych, wspólnych zabaw, a kończy wtedy, kiedy ostatnie dziecko przestanie okazywać niechęć do przedszkola. Dlatego też program ten adresowany jest do: dzieci przyjmowanych do przedszkola, rodziców, pracowników placówki i nauczycieli podejmujących pracę w grupie dzieci nowoprzybyłych.
Opracowała : Beata Bajor, Ilona Źrubek .
Literatura:
1. Gruszczyk-Kolczyńska E, Kłopoty adaptacyjne dzieci do przedszkola i jak można im zaradzić, RABE - Edukacja w przedszkolu, Grudzień 1998
2. Lubowiecka J, Trudności dziecka w przystosowaniu do przedszkola, Wychowanie przedszkolne, 6/2001
3. Kąkol M, Z badań nad warunkami adaptacji dzieci trzyletnich do przedszkola, Wychowanie w przedszkolu, 2/1998
4. Lubowiecka J, Trzylatek w przedszkolu. Współpraca rodziców i nauczycieli, Wychowanie w przedszkolu, 10/1993
5. Polańczyk A, Jak pomóc dziecku przekroczyć próg przedszkola? RABE – Management w przedszkolu, wrzesień 2000.
Tygryski poznają zawody- Program edukacyjno-wychowawczy własny
Adresaci innowacji: 3/4 -latki
Pogram realizowany będzie w terminie od września 2024 r. do czerwca 2025 r.
Cel główny: zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu.
Cele szczegółowe
- kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania,
- pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci,
- stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń,
- zapoznanie dzieci z atrybutami poszczególnych zawodów,
- kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania w instytucjach i urzędach,
- poznawanie pracy zawodowej własnych rodziców oraz rodziców innych dzieci, wdrażanie do poszanowania pracy ludzi wybranych zawodów,
- poszerzenie zasobu słownictwa o nieznane dotąd wyrażenia związane z określonym zawodem,
- współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym
- współpraca przedszkola z rodzicami
- rozumienia celowości pracy wykonywanej przez dorosłych
Szczegółowy opis programu:
W celu realizacji programu edukacyjno-wychowawczego „Tygryski poznają zawody” konieczna będzie:
- współpraca ze środowiskiem lokalnym,
- wycieczki do instytucji publicznie użytecznych i obserwowanie ekspertów w dziedzinie konkretnego zawodu zapewni to dzieciom bezpośrednią możliwość obserwowania pracy przedstawicieli danego zawodu.
Poznawanie otaczającej rzeczywistości społecznej dokonuje się nie tylko przez przyswajanie, ale także przez odkrywanie i przeżywanie. To właśnie podczas wycieczek dzieci mają okazję poznać określone miejsce i pogłębić sposób myślenia o temacie zawody.
Planowane osiągnięcia dziecka:
- zna zasady kulturalnego zachowania się w instytucjach i urzędach,
- rozpoznaje i nazywa wybrane zawody,
- rozpoznaje atrybuty wybranych zawodów,
- wie, na czym polega praca ludzi różnych zawodów,
- wie, jakie korzyści płyną z pracy ludzi,
- zna zasady bezpiecznego zachowania się,
- podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby ze swojego najbliższego otoczenia i nazwy tych zawodów, które wzbudziły ich zainteresowanie, oraz identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby.
Autor: Agnieszka Pietrzak
Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy edycja III - Ogólnopolski projekt edukacyjny
Adresaci projektu: 5 – latki, gr. V „Mądre Sowy”
Rozpoczęcie projektu - wrzesień 2024, zakończenie - czerwiec 2025r.
Cel główny:
Celem projektu jest propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych przedszkolaków, łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych, poprzez utożsamianie się z bohaterami książkowymi oraz rozwijanie potencjału poznawczego dzieci.
Cele szczegółowe:
- zachęcanie dzieci do samodzielnego sięgania po literaturę,
- rozbudzanie zainteresowań czytelniczych wśród najmłodszych,
- nauka właściwych społecznie postaw oraz zachowań,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci,
- rozwijanie zainteresowań oraz uzdolnień dzieci,
- zachęcanie do aktywności poprzez wykonywanie różnorodnych zadań,
- doskonalenie samodzielności przedszkolaków,
- kształtowanie dojrzałości emocjonalnej i społecznej,
- rozwijanie kreatywności dzieci oraz nauczycieli,
- stwarzanie warunków do umiejętnego rozwiązywania problemów,
- wspieranie nauczycieli w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych oraz opiekuńczych,
- stwarzanie możliwości ogólnego rozwoju dla dzieci i nauczycieli.
Seria książek „Kicia Kocia” (wydawnictwo Media Rodzina), autorstwa Anity Głowińskiej, opowiada o Kici Koci, jej grupie przyjaciół oraz ich perypetiach. Projekt wprowadza dzieci
w świat bohaterów poszczególnych opowiadań, prowadząc przedszkolaki po świecie wartości oraz zabawy. Projekt ma za zadanie ułatwić dzieciom adaptację do warunków przedszkolnych w sposób łagodny i dla nich przyjemny, zachęcać do samodzielnego sięgania po literaturę dziecięcą, popularyzować czytelnictwo wśród najmłodszych. Dzięki realizacji poszczególnych zadań, w oparciu o treść wybranej książki, przedszkolaki będą miały możliwość poczuć się jak bohaterowie opowiadania, przeżyć podobne przygody, wczuć się
w podane sytuacje. Ukazując problemy i przygody Kici Koci, które są tożsame z tymi, które przeżywają dzieci, możemy jako nauczyciele oddziaływać na ich sposób postrzegania świata, uczyć odpowiednich zachowań, ukazywać właściwe kierunki działania i myślenia. Seria książek o przygodach sympatycznej kotki oraz jej paczki przyjaciół świetnie się do tego nadaje, ponieważ przedstawia świat bliski dziecku, prezentuje różne problemy oraz ich rozwiązania w sposób nieskomplikowany i łatwy do zrozumienia dla malucha. Projekt jest zachętą do popularyzowania czytelnictwa wśród dzieci, do podejmowania przez nie różnorodnych aktywności wokół danej opowieści. Przedszkolaki mają możliwość utożsamiania się z bohaterami książeczek, dzięki czemu zinternalizowanie pewnych postaw, zachowań oraz wartości może przyjść im z większą łatwością. Projekt ma być prosty
w formie, dostosowany do wieku dzieci, skorelowany z podstawą programową wychowania przedszkolnego, łatwo dający się wpleść w działania dnia codziennego. Treści książek dobrane są tak, aby możliwe było zrealizowanie scenariuszy w ciągu całego roku szkolnego
Autor: mgr Daria Bakowicz – Ryżyk – nauczyciel wychowania przedszkolnego;
mgr Bożena Brzezicka
Bibliografia:
Do zrealizowania projektu niezbędne są książki z III edycji z serii o Kici Koci:
1. Kicia Kocia w przedszkolu
2. Kicia Kocia mówi: „Dzień dobry!”
3. Kicia Kocia. To moje!
4. Kicia Kocia. Witaminowe przyjęcie
5. Kicia Kocia gra w piłkę
6. Kicia Kocia zakłada zespół muzyczny
7. Kicia Kocia w bibliotece
8. Kicia Kocia. Co z tymi śmieciami?
9. Kicia Kocia poznaje strażaka
10. Kicia Kocia na plenerze 5
11. Kicia Kocia sprząta
12. Kicia Kocia gotuje
13. Kicia Kocia w pociągu
14. Kicia Kocia w kosmosie
15. Kicia Kocia. Zima
16. Kicia Kocia i straszna burza
17. Kicia Kocia zostaje policjantką
18. Kicia Kocia na plaży
19. Kicia Kocia na traktorze
20. Kicia Kocia się złości
21. Kicia Kocia u dentysty
22. Kicia Kocia. Co zasiejemy w ogródku?
23. Kicia Kocia w aptece
24. Kicia Kocia na basenie
25. Kicia Kocia na rowerze
26. Kicia Kocia na lotnisku
- Regulamin ogólnopolskiego projektu pt. „Z KICIĄ KOCIĄ MALUCHY ZMIENIAJĄ SIĘ W ZUCHY”