

Plan Daltoński i Króliki
W naszej grupie znamy elementy Planu Daltońskiego, które wspierają rozwój samodzielności, odpowiedzialności, współpracy i refleksji u dzieci. W każdy poniedziałek dzieci otrzymują zadania do wykonania – indywidualnie, w parach oraz w grupach. Po zrealizowaniu danego zadania dzieci zaznaczają to kropką w odpowiednim kolorze, odpowiadającym dniu tygodnia.
Dzieci chętnie korzystają z przygotowanych instrukcji obrazkowych, które wspierają je w codziennych czynnościach, takich jak: samodzielne zdejmowanie i zakładanie poszczególnych części garderoby, tworzenie prac plastycznych, składanie bluzy, korzystanie z toalety oraz mycie rąk.
Każdego dnia dzieci samodzielnie zaznaczają swoją obecność na liście, przyczepiając zieloną kropkę przy swoim imieniu. Bardzo chętnie pełnią dyżury. Układają także plan dnia na tablicy magnetycznej, co pomaga im zrozumieć kolejność wydarzeń i przygotować się na nadchodzące aktywności.
Śledzimy również upływ czasu – dzieci codziennie aktualizują kalendarz pogody na podstawie obserwacji, a także uczą się pojęcia czasu dzięki kolorowemu zegarowi daltońskiemu. Na tablicy z osią czasu, podzieloną na miesiące, pojawiają się zdjęcia i symbole ważnych wydarzeń, np. miś na Dzień Pluszowego Misia czy niebieska kokardka z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu. W dniu urodzin dziecka jego zdjęcie trafia w odpowiednie miejsce na osi czasu, co daje mu wyjątkowe poczucie przynależności do grupy.
Dzieci uczą się także odpowiedzialności za wspólną przestrzeń – wchodząc do toalety, samodzielnie odwracają zawieszki „WC chłopcy” lub „WC dziewczynki”, sygnalizując swoją obecność.
Wszystkie te działania pozwalają dzieciom rozwijać umiejętność planowania, wzmacniają ich poczucie sprawczości i uczą współdziałania z innymi w duchu szacunku i wzajemnego zaufania – zgodnie z filozofią Planu Daltońskiego.



